Przemysł Zbrojeniowy
Samoloty CASA do modernizacji
Na 13 grudnia zaplanowane zostało podpisanie umowy na modernizację samolotów transportowych C-295M „CASA”. Chodzi o 16 maszyn stanowiących kręgosłup polskiego lotnictwa transportowego.
Chodzi o 16 samolotów, które zostały wybrane w 2001 roku i były dostarczane począwszy od sierpnia roku 2003. Początkowo zakupiono osiem samolotów z opcją na kolejne cztery. Pierwsza ósemka została dostarczona do końca roku 2005. W roku 2006 wykorzystano opcję na jeszcze dwie maszyny, a w 2007 roku – kolejne dwie. Jeden z samolotów uległ katastrofie w roku 2008 w bazie w Mirosławcu. Na początku drugiej dekady XXI wieku dokupiono jednak dalsze pięć samolotów, co zwiększyło stan posiadania 13. Eskadry Lotnictwa Transportowego do 16 maszyn.
Obecnie wiek pierwszych C-295M w polskiej służbie przekroczył 30. lat. Samoloty wciąż są konstrukcją perspektywiczną, nadal też są produkowane i rozwijane. Wiosną tego roku liczba zamówionych samolotów tego typu przekroczyła 300 egzemplarzy i rośnie. Zwiększa się też zaangażowanie polskiego przemysłu w produkcję tych maszyn.
Czytaj też
Są za nią odpowiedzialne zakłady Airbusa na warszawskim Okęciu, które produkują m.in. 60 proc. struktur lotniczych tej maszyny. Tam też ma zostać podpisana planowana obecnie umowa na remonty MLU (Mid Life Upgrade, remont środka cyklu życia). Prace mają być prowadzone w na kolejnych samolotach w latach 2025-2033. Ich koszt ma wynieść 102, 7 mln EUR. Pierwsze dwie „Kaśki” mają zostać zmodernizowane w hiszpańskiej Sewilli a kolejne 14 w Warszawie.
Poza odświeżeniem konstrukcji prace mają objąć m.in. montaż nowoczesnej awioniki, modernizację systemu swój-obcy, systemów łączności, samoobrony. Zwiększone zostaną też możliwości desantowe.
Essex
Czas tego zlomu minął.....co i gdzie chcemy desantowac? Te lekko piechote bez artylerii???? To nie IIWS.....trzeba zakupc C390 tsk jak robia to wszyscy dookola a nie wywalac kase na odswiezenie 40 letniej konstrukcji....
Patryk.
Te 30 lat naszych pierwszych C-285 to chyba za dużo? Dopiero stuknie im 20 lat.
Essex
Kupione jako uzywki po Hiszpanach, maja 40 lat, zardzewiale badziewie
Patryk.
Casa C-295M została oblatana w 1997r., w listopadzie. Nigdzie nie znalazłem informacji o używkach z Hiszpanii. Wydaje się jednak, że nasze samolot były prosto z linii produkcyjnej i ich wiek należy liczyć od daty dostawy.
Orel
Jeśli pierwsze dostarczono w 2005 a teraz mamy 2024 to jaką matematyka ich wiek w służbie polskiej przekroczył 30 lat?
Essex
Wlasciwą
Essex
Te samoloty juz dawno powinny zostac wycofane lubnprzekazane Ukrainie. Zdolnyvh do lotu jest moze ze 20% reszta z braku czesci stoi, UE nie distarcza czesci, tak samo by bylo z EFami. Juz 50 letnie Herculesy sa lrpsze, tanie i pojemne.
Astat
"...i były dostarczane począwszy od sierpnia roku 2003." "Obecnie wiek pierwszych C-295M w polskiej służbie przekroczył 30. lat." Mamy rok 2024 czy gdzieś mi umknęło 10 lat?
Tomek72
https://defence24.pl/przemysl/samoloty-casa-do-modernizacji
Dudley
Powinniśmy wykorzystać okazję i przerobić parę maszyn na wersję MPA. Drony mogą patrolować akweny, ale zazwyczaj nie mają wystarczających możliwości by przenosić dużą liczbę sonoboi i torpedy. Po za tym, takie maszyny mogą brać udział w międzynarodowych misjach, a dzięki takiemu zaangażowaniu, można zmniejszyć udział piechoty, i ryzyko potencjalnych strat ludzkich.
user_1072376
Nie przerobić,bo transportowe są potrzebne a dokupić..
Monkey
@user_1072376: Ot właśnie tak, jak napisałeś👍🏻
Chyżwar
@user_1072376 Dokładnie. Należy skończyć z dotychczasowym druciarstwem. Tym bardziej, że 70% C-295 może być wyprodukowane w Polsce o ile wiem.