Reklama

Rosyjskie silniki do indyjskich czołgów

Czołg podstawowy T-72M1 zmodernizowany do wariantu T-72M1 Ajeya.
Czołg podstawowy T-72M1 zmodernizowany do wariantu T-72M1 Ajeya.
Autor. Vivek Patankar/CC BY 2.0

Indie zawarły umowę na zakup silników czołgowych w Rosji. Pozyskanie nowych zespołów napędowych stanowi istotną część modernizacji indyjskich T-72.

Opiewająca na 248 mln dolarów umowa dotyczy zakupu gotowych silników wysokoprężnych W-92S2 o mocy 1000 KM, a także zestawów do lokalnego montażu w ramach licencji. W-92 stanowi ewolucję znanego z T-34 silnika W-2. Został zaprojektowany i jest produkowany przez czelabińską fabrykę traktorów CzTZ-Urałtrak. Co ciekawe, Indie już dziś produkują te silniki do czołgów T-90S Bhishma. Wozy te są wytwarzane na rosyjskiej licencji w indyjskich zakładach Armoured Vehicles Nigam Limited (dawniej Heavy Vehicles Factory) zlokalizowanych w mieście Ćennaj w stanie Tamilnadu. Zatem dlaczego Indie musiały podpisać umowę na zakup silników tego typu w Rosji?

Reklama

Wynika to z faktu, że najnowsza partia tych motorów nie jest przewidziana do T-90S Bhishma. Jednostki napędowe z Czelabińska zostały pozyskane na potrzeby modernizacji floty starszych T-72M1 Ajeya. Indie dysponują pokaźną flotą pojazdów z ZSRR i Rosji. W służbie Indian Army znajduje się około 2400 egzemplarzy T-72M1 Ajeya Mk1 i Mk2, a także 1657 T-90S Bhishma Mk1 i Mk2. Ponadto, indyjskie Ministerstwo Obrony zamówiło również 464 wozów w wariancie T-90S Bhishma Mk3. Obecnie przygotowywana jest modernizacja T-72M1 Ajeya. Program jest prowadzony we współpracy z rosyjskim przemysłem zbrojeniowym.

    Obecnie nie jest znany pełny zakres planowanej modernizacji. Wymiana jednostki napędowej z pewnością poprawi osiągi w stosunku do możliwości oferowanych przez obecnie używany motor W-46-6, który generuje 780 KM. Masa poddanego remotoryzacji T-72M1 Ajeya będzie mogła wzrosnąć, jeśli opancerzenie zostanie wzmocnione poprzez instalację nowego typu wybuchowego pancerza reaktywnego. Obecnie stosowana jest lokalna kopia radzieckich modułów Kontakt-1. Istnieje możliwość zastąpienia tego systemu lokalnym wariantem pancerza Kontakt-5. Wprowadzone mogą zostać także inne zmiany w zakresie elektroniki, systemu kierowania ogniem oraz innych elementów wyposażenia.

    Reklama
    WIDEO: Najnowsze Abramsy w Biedrusku
    Reklama

    Komentarze (1)

    1. Jerzy

      Czy oznacza to, że rosyjskie zdolności produkcyjne są znacznie większe niż nam się wydawało? Przecież muszą mieć jeszcze silniki na przeprowadzanie remontów bieżących w jednostkach liniowych, dla czołgów wyciąganych z głębokiego składowania, nie mówiąc o nowo produkowanych.

      1. Monkey

        @Jerzy: Niestety może tak być. Dziwi także fakt, iż Indie próbują się uniezależnić od Rosji w dziedzinie importu uzbrojenia. Z drugiej strony oni zawsze umieli wybrać zagranicznych partnerów z różnych bloków politycznych zarazem nie antagonizując się z nimi. Co by nie mówić, Rosja ma większe możliwości niż przedstawia to prozachodnia propaganda😱😢

      2. Davien3

        To oznacza że ponieważ Rosja robi kilkanaście nowych T-90 rocznie to zwyczajnie ich fabryka tych silników ma wolne moce przerobowe Czołgi z rodziny T-72B maja inne silniki

    Reklama