Przemysł Zbrojeniowy
Produkcja Su-57 wstrzymana?
Produkcja najnowocześniejszego samolotu bojowego Federacji Rosyjskiej - Su-57 - miała zostać wstrzymana – twierdzi gazeta The Telegraph.
Zdaniem autora artykułu produkcja Su-57 (kod NATO: Felon) zaczęła napotykać coraz większe trudności w kolejnych latach trwającej wojny. Przyczyną są zachodnie sankcje, które uniemożliwiają, a co najmniej poważnie utrudniają pozyskanie podzespołów elektroniki, niezbędnych do produkcji maszyny. Podzespoły te to m.in. niemieckie moduły do urządzeń łączności MPPU-50, a przynajmniej niektóre ich elementy.
Obecnie te i inne urządzenia nie są dla Rosjan niemożliwe do pozyskania, ale można je kupić jedynie nielegalnie poprzez różnego rodzaju pośredników. Sprawie to, że poszczególne podsystemy są dla Moskwy znacznie droższe i trzeba czekać na nie dłużej niż w przypadku legalnego handlu. Czas ich dostaw jest też zapewne nieprzewidywalny, co w produkcji lotniczej, w której planowane są poszczególne etapy budowy statku powietrznego, jest na dłuższą metę niedopuszczalne.
Czytaj też
Rewelacje The Telegraph bazują m.in. na ustaleniach ukraińskiego think tanku Frontelligence Insight, co oczywiście zmniejsza ich wiarygodność. Szczególnie, że np. przemysł rosyjski twierdzi, że podejmuje działania mające na celu zwiększenie produkcji Su-57.
Wydaje się jednak, że w historii tej jest przynajmniej ziarno prawdy. Produkcja Su-57 nie notuje bowiem w ostatnich latach wzrostu. Zgodnie z dostępnymi danymi w tym roku nastąpił wręcz jej spadek. O ile w latach 2022 -2023 oddawano do służby odpowiednio cztery i sześć samolotów (choć wedle niektórych szacunków nawet po około 10 rocznie), to w tym roku poinformowano tylko o jednej dostawie Su-57, która opiewała na dwie lub trzy maszyny. Dostawa ta miała miejsce w październiku, więc nie wiadomo czy jeszcze w tym oku uda się przeprowadzić drugą dostawę.
Można z tego wysunąć wniosek, że produkcja Su-57 zamiast rosnąć w miarę zdobywania doświadczenia przez zakłady, to utrzymuje się na tym samym niskim poziomie, bądź wręcz w tym roku maleje.
Czytaj też
Obecnie flota Su-57 liczy około 20 samolotów produkcji seryjnej, a zatem jest to liczba symboliczna, biorąc pod uwagę rosyjską flotę samolotów bojowych szacowaną na około tysiąc samolotów. Wydaje się, że Rosja nigdy oficjalnie nie ogłosi wstrzymania produkcji Felonów, bo byłby to zbyt duży cios wizerunkowy dla ekipy Władimira Putina. Co jakiś czas prawdopodobnie będzie pojawiało się doniesienie o kolejnych dostawach Su-57, jednak będą to doniesienia rzadkie,a liczba oddanych samolotów nie będzie przekraczała kilku egzemplarzy rocznie.
Frontelligence Insight twierdzi, że przy obecnych problemach z programem Su-57, uwaga może skupić się na produkcji MiGa-35, czyli maszyny wywodzącej się z MiGa-29. Rosja zapowiadała już powrót do tej konstrukcji wiosną 2023 roku i wówczas wydawało się, że chodzi o zastąpienie tą konstrukcją programu lżejszego myśliwca Su-75 Checkmate. Nie jest więc wykluczone, że zamiast Su-57 i Su-75, Rosja będzie musiała oprzeć się na tandemie o generację niższym, np. Su-35 i MiG-35.
user_1053912
O trzeba dopisaćbo nikt nie pisał . W 2018r podpisano kontrakt pod nazwą MEGAPOLIS na doprowadzenie Su-57 do drugiego etapu. Program ten polegał na wprowadzeniu silnika 2go etapu i cyfryzacji kabiny. Z tego co pisali na ruskim necie na dzisiaj wykonana jest tylko cyfryzacja kabiny. Teraz o nazwie prawdziwa nazwa tego samolotu to T-50 i na wszystkich dokumentach fabrycznych tą nazwą będzie . Su-57 czy 57s to nazwy medialne. Ja przypomnę kilka lat temu wrzuciłem tu dokumenty techniczne armii DDR dotyczące naszego lub czechosłowackiego T-72. Dla służb technicznych armii ten czołg to był obiekt 172m.
Davien3
Tani dla twojej zerowej wiedzy T-50 to oznaczenie prototypów tego samolotu a nazwa maszyn seryjnych to Su-57 A drugi etap czyli tzw Su-57Super Suchoj to nie tylko zmiana silnika i kabiny ale tez i zupełnie nowy kadłub i jak na razie istnieje jedynie w formie makiety A że w Rosji/ZSRS dokumentacja techniczna powstaje na bazie prototypów..... W tym kraju juz nic mnie nie zdziwi:)
Mykola Dzavelin
Na Bułgaria Militarny były zdjęcia Su-57 z silnikami Izdielije 30?
Davien3
@Mykola silnik izdielje 30 jest testowany na jednym z T-50 od lat I jak na razie na tym się kończy. do produkcji seryjnej nie moze ciągle wejść.
Ma_XX
Jedyny ukraiński An-178-100P przebazowany do Bydgoszczy - hmmm a cóż tam cennego przewiózł w tak szybkim czasie - stawiam na truchło S-70 Ochotnik do analizy przez Jankesów...
user_1053912
Co jankesi mają analizować, swoje wyposażenie? Czy konstrukcję tej maszyny? Mają kilka Su-27 to mogą je badać do woli. Kilka dni temu f-b wrzucił fotkę kabiny Su-30sm po locie bojowym. HUD Thales,wyświetlacze Thales. Po co wieźć z ukr. Trzeba kupić u Thalesa i można badać. Na dzień dzisiejszy na rynku jest ostra walką firm izraelskich z Thalesem. Od kilku lat Thales odzyskuje rynek wypierając wyposażenie prod izraelskie. Ja przypomnę że dobrych kilka lat temu na Algierskich Su-30m odkryto HUD produkcji izraelskiej. Kontrakt mówił że może być każdy byle nie izraelski. I tak forsa rządzi światem a sankcje to są sankcje. Sprzedawca sprzedaje a towar trafia tam gdzie go potrzebują czyli min do Su-30sm.
Davien3
@Tani a od kiedy to S-70 Ochotnik ma jakaś kabinę? Bo ze nie widziałes nawet kabiny Su-30SM to właśnie potwierdziłeś tymi bajkami o Thalesie? Dziecko Su-30SM ma rosyjska awionike z firmy Russkaja Awionika i całkowicie rosyjskie wyposażenie. I tym sie rózni od swojego pierwowzoru czyli Su-30MKI
user_1053912
Davien kula w płot znowuThales HUD 3022 (CTH 3022), i wyświetlacze Thales SMD55S. Tak rozpoznali ci co się znają na podstawie fotki kabiny Su-30sm. Ruscy podają że podstawowa różnica między sm a sm2 to rosyjska elektronika w tym ostatnim. Czyli logicznie sm musiał nie mieć ruskiej. Są papiery na zakup w Indiach elektroniki od 30mki czyli znowu logicznie ruskie sm to ekwiwalent hinduskiego 30mki. Patrz blog bmpd oni publikowali papiery w tym temacie... Eh Davien
Buczacza
Ale jaka produkcja seryjna? Skoro nigdy nie były produkowane seryjnie. Ponieważ w dalszym ciągu nie ma 1 seryjnego. Tam dalej nie ma silnika docelowego. Tym bardziej kompletnej awioniki i docelowego uzbrojenia. A kuriozum to, że( taka potęga). Gdzie niejaki obalacz 3 lata temu przekonywał, że w manewrach nie mają analoga w mirie. Jest uzależniona od kolektywnego zachodu... To żałosny rechot historii...
bmc3i
Samolot odtąd produkowany jest seryjnie, odkąd oficjalnie produkowany jest seryjnie. Su-57 wszedł do produkcji seryjnej w tym samym czasie co amerykański F-35. Tyle że F-35 wyprodukowano odtąd ponad 1000 egzemplarzy, Su-57 jedynie ca. 25 sztuk.
Rusmongol
@bmc3i. To właśnie obraz porównania kacapi , która ma się za potęgę. Do USA , które to potęgą są rzeczywiście. 1000 do 25...
user_1053912
Seryjnie? U ruskich tego nie ma. Jest realizowane zamówienie na 76maszyn do 2026. U ruskich jest przyjęcie na uzbrojenie ,tylko jest jeden problem Su-30sm został oficjalnie przyjęty na uzbrojenie w 2018r i w tym samym WKS odebrał dwa ostatnie samoloty tego modelu. Były to czerw 61 i 62 dla Pułku w Kursku pierwszy w listopadzie drugi w grudniu Dlatego radzę nie porównywać systemu naszego z ruskim. Nie piszę lepszy gorszy po prostu inny.
user_1053912
Zdjęcie ilustracyjne to czwarty latający płatowiec Su-57 z numerem 504. Własność biura konstrukcyjnego Suchoja jest używany do testów silnika tzw drugiego etapu. Ale ciekawszy jest los piątego czyli 505. Podczas pokazu przed przedst armii Indii w 2014 doszło do awarii i pożaru silnika. Płatowiec został wyremontowany przez producenta przy wykorzystaniu elementów szóstego egz 506 . Po rocznym remoncie wrócił do lotów i otrzymał oznaczenie 05R. Jak już pisałem płatowiec o nr 511 zostałprzebudowany do standartu Su-57s i przekazany lotnictwu wojskowemu jako niebieski 52 Dla zrekompensowania katastrofy pierwszego seryjnego 57s z nr nieb 01. Samolot ten uległ katastrofie będąc własnością fabryki. W sumie fabryka straty nie poniosła bo samolot był ubezpieczony.
Davien3
@Tani to nawet nie jest Su-57 ale jeden z wczesnych prototypów T-50 co pokazuje skąd sie wzięły te niby seryjne Su-57. Po prostu Rosjanie tak nazwali prototypy, z których każdy był inny i nagle mają 20 Su-57:))
user_1053912
Davienie z tego co ja widzę na necie ruscy nie operują produkcją tylko odbiorem przez Armię i tu patrz bmpd. Ponieważ WKS odbiera tylko samoloty w wariancie 57s to te dane wg mnie dotyczą wersji wojskowej. Na dzień dzisiejszy pisanie ile jest śmieszne. Tam jest blokada informacyjna plus dezinformacja. Więc ja piszę moim zdaniem. Twoim może być inaczej i w sumie kruszenie kopii w tym temacie nie ma znaczenia. Bo nikt z nas nie ma dostępu do info niejawnej.. Na koniec litera ,,s,,w tradycji sowietskiej i rosyjskiej oznacza że jest wyposażony zgodnie z wymogami WKS. Samo 57 oznacza płatowiec który nie jest wyposażony zgodnie z wymogami wojska czyli jego właścicielem jest producent. Ja dopiszę o systemie oznaczeń na przykładzie najsłynniejszego ruskiego samolotu czyli Su-34 który naprawdę nie nazywa się Su-34 tylko T-10W......
user_1053912
Jest filmik z przyjęcia dwóch nowych Su-34 w Pułku. Samoloty lądują zajazd na stojanke a naokoło personel Pułku ze sztandarem jednostki. Dwie panie w strojach ludowych witają pilotów chlebem i solą. Do samolotów krokiem defiladowym podchodzi personel techniczny wyznaczony do ich obsługi. Dowódca przemawia po tym personel podchodzi do dowódcy Pułku który wręcza jednemu z nich książkę obsługi samolotu. Kamera pokazuje okładkę na okładce napis T-10B czyli po naszemu T-10W. Więc wychodzi na to że to nie Su-34 tylko.......T-10W I tak jest z tymi nazwami sowieckiego I ruskiego uzbrojenia.....
Buczacza
Dodam, że jaka produkcja nowych. Skoro raptem wczoraj niejaki tani przekonywał, że ważniejsze od nowych. Jest modernizowanie starych... Z tym, że tu nawet starych nie ma.... Bo w ogóle nie ma...
user_1053912
Buczacza pijesz do Abramsa? Przecież brand new Abrams to dziadek po reinkarnacji. Jedni mogą a inni nie? A F-35 ? On jest docelowy? Chyba nie I znowu Jedni mogą i inni nie.
user_1053912
A po co im nowe? Na 1200 km frontu ruski używają 150 samolotów bo tyle im wystarcza lub dla tyłu jest robota. Więc po jakiego im klepać dużo nowych. Jak mam koło domu dwa samochody dla mnie i żony to po jakiego mi trzeci?
bmc3i
Ta user, F-35 to samolot docelowy, który ma służyć przez następne 50 lat.
Ma_XX
dowiozą nity i blachę z Chin to ruszą :D
Buczacza
Podsumowując do maja 1100 samolotów i śmigłowców. Po co nowe skoro lepiej modernizować stare. I jeden batalion dziennie. O Tychach przez litość nie wspominając. Tym bardziej o niezniszczalnych t-72... Świat według niejakiego taniego...
szczebelek
Rosyjski przemysł zbrojeniowy oparł najnowsze platformy powietrzne, lądowe i morskie na komponentach zachodnich przez co nie ma T14, kurganca czy też su-57...
Jerzy
Albo podeszli racjonalnie, że w warunkach trwającej wojny lepiej mieć więcej tu i teraz średniej jakości samolotów, których obsługę i produkcję mają w miarę opanowaną, niż czekać na "Gwiazdę Śmierci". Ukraina nie ma przewagi technologicznej w dziedzinie lotnictwa i stare F-16 tego nie zmienią, więc ruscy mogą sobie pozwolić na to żeby latać na starszych typach, które są "wystarczające".
Davien3
Jerzy te stare F-16 to wersja AM/BM i są moze nieco gorsze od Su-35S ale ich uzbrojenie jest lepsze od 95% rosyjskich mysliwców A i tak głównym zagrożeniem jest OPL a na nie podobno Su-57 byłby dobry:))
GB
Więcej tu i teraz? Produkcja Su-57 szła w tym samym zakładzie co Su-35 i nigdzie więcej. Dostawy Su-35 są minimalne w stosunku do potrzeb, strat, utraty resursów, nawisu remontowego itp.
Rusmongol
Starszych typach które są dla nich szczytem możliwości 🤣. Bo jak widać maszyna 5 gen ich przerastają. I tak serio to oni mogą latać nawet nie na su35 czy su34 bo ich robota polega na wystrzeliwaniu rakiet spoza zasięgu opl Ukrainy. Tyle mają z tej swojej przewagi tymi rupieciami, że nie osiągnęli nawet przewagi w powietrzu mając tysiąc samolotów 👎