Przemysł Zbrojeniowy
Powstanie niemiecko-włoski czołg przyszłości? Kluczowe porozumienie
![Demonstrator technologii KF51-U.](https://cdn.defence24.pl/2024/06/17/800x450px/DMTuSIsEZJMAsI34nZ8trBqm1xfWiQ8X9zwyNHmp.cwiz.jpg)
Autor. Damian Ratka / Defence24
Włoski koncern Leonardo podpisał protokół ustaleń z niemiecką firmą Rheinmetall w sprawie współpracy przemysłowej w domenie lądowej.
Porozumienie dotyczy zawiązania joint venture w domenie pojazdów lądowych. Proporcja udziałów w przedsięwzięciu ma wynieść 50:50. Celem inicjatywy jest opracowanie nowego czołgu podstawowego, a także rozwój platformy gąsienicowej Lynx proponowanej Włoskim Wojskom Lądowym (Esercito Italiano) w programie AICS (ang. Armoured Infantry Combat System).
Siedziba joint venture zostanie ulokowana we Włoszech. Nowy podmiot ma być głównym producentem i integratorem systemów. Głównym obszarem zainteresowania będą nowe czołgi podstawowe i bojowe wozy piechoty dla Esercito Italiano. W komunikacie prasowym podkreślono również, że współpraca ma umożliwić stworzenie mapy drogowej do uczestnictwa we francusko-niemieckim programie Main Ground Combat System.
Leonardo und Rheinmetall haben heute ein Memorandum of Understanding (MoU) zur Gründung eines neuen 50:50-Joint Ventures unterzeichnet, das auf die Entwicklung eines europäischen industriellen und technologischen Ansatzes im Bereich der Landverteidigungssysteme abzielt.
— Rheinmetall (@RheinmetallAG) July 3, 2024
Ziel der… pic.twitter.com/flBlDUDMpn
Warto w tym miejscu dodać, że ani Rheinmetall, ani Leonardo nie posiadają gotowego do produkcji czołgu podstawowego. Niemiecka firma dysponuje jedynie dwoma demonstratorami systemu wieżowego (załogowego i bezzałogowego) KF51 oraz KF51-U, które osadzono na zmodyfikowanych kadłubach starych czołgów podstawowych Leopard 2A4 pochodzących z zapasów Rheinmetall.
![KF51 (zdjęcie poglądowe).](https://cdn.defence24.pl/2023/12/17/580xpx/m6EgfbzeT6Rc9Qq6Blukk9Hy1gWAzfWcQNynQbXN.6b7z.jpg, https://cdn.defence24.pl/2023/12/17/1920xpx/m6EgfbzeT6Rc9Qq6Blukk9Hy1gWAzfWcQNynQbXN.yyft.jpg 2x)
Autor. Rheinmetall
Ponadto, Rheinmetall nie jest producentem czołgu Leopard 2. Z tej przyczyny nie może produkować nowych kadłubów do tych maszyn. Nawet gdyby system wieżowy był gotowy do produkcji, nie może być mowy o tym, że Rheinmetall posiada gotowy wóz. Oznacza to, że niemiecko-włoski program pozyskania czołgu podstawowego będzie musiał potrwać wiele lat, nim obróci się w rzeczywistość. Większe szanse powodzenia ma propozycja wysuwana w projekcie AICS. Nowy bojowy wóz piechoty ma bazować na KF41 Lynx, który już został wdrożony do produkcji i służby (na Węgrzech).
![Węgierski KF41 Lynx.](https://cdn.defence24.pl/2024/03/20/580xpx/5D4rjw4yYEdDPFKaXPWrmoQAW2KoJUCqV7avLgdc.3r61.jpg, https://cdn.defence24.pl/2024/03/20/1920xpx/5D4rjw4yYEdDPFKaXPWrmoQAW2KoJUCqV7avLgdc.p1ny.jpg 2x)
Autor. Ministerstwo Obrony Węgier
Także podniesiona w komunikacje prasowym wzmianka o programie MGCS jest kontrowersyjna, bowiem Rheinmetall nie jest jego uczestnikiem. Francusko-niemiecki czołg przyszłości opracowuje konkurencyjne konsorcjum KNDS. Do tej pory zarówno strona francuska jak, i niemiecka były niechętne, aby do programu dołączały kolejne podmioty.
szczebelek
Czyli Niemcy w tym samym czasie będą budować czołg z Francuzami oraz oddzielnie z Włochami, a czemu za chwilę nie ogłosić kolejnych wspólnych programie z Hiszpanią i Polską.
Chyżwar
Jedna niemiecka firma wydymała Włochów liczących na italjanizację Leo2A8 to poszli do drugiej. Ta druga firma słynie z modeli. Bo nawet do podwozia, na którym najpierw osadzili bezsensowną a teraz bardziej sensowną wieżę nie mają żadnych praw. Nie sądzę, żeby jedna niemiecka firma była uczciwsza od drugiej.
Extern.
Pamiętam że przez chwilę tuż po naszym mariażu z Reńskimi przy modernizacji LEO2PL była taka koncepcja żebyśmy nowy czołg wybudowali sobie nie z Niemcami, ale właśnie konkretnie z Rheinmetallem. Coś szybko się ten pomysł ulotnił bo rząd Federalny nie za bardzo był temu przychylny więc RM nie chciał ryzykować. Może i dobrze się stało, bo po doświadczeniach ze współpracą z RM przy modernizacji LEO2PL naszym firmom się również odechciało. Ciekawe jak pójdzie Włochom? KMW zapewne użyje wszelkich swoich wpływów aby ta kolejna inicjatywa ich największego lokalnego konkurenta również nie wypaliła .
Chyżwar
Wróbelki już dawno ćwierkały, że są poważne zgrzyty w programie Leo2A8I. Włosi chcieli italianizacji czołgu no i nie dostali zgody. Chodziły też słuchy, że dlatego zaczęli rozmawiać z RM. Ciekaw jestem co z tego wyjdzie bo jak na razie czołg od RM to wydmuszka.
Remov
Wydmuszka to jest K2PL
Extern.
Zapewne Włosi chcą zbudować własny czołg, w końcu mają do niego wszystkie potrzebne klocki. Jedynie potrzebują do tego partnera technologicznego który w paru kwestiach typu pancerze specjalne, może działo ich lekko wspomoże. Jak najbardziej może to zadziałać, bo RM właśnie to z czym Włosi mają kłopot potrafi całkiem nieźle.
DDR
Wiadomo że nic z tego nie będzie a z Italią do spółki to już w ogóle
Remov
Zapewne będzie więcej niż z K2PL i Borsukiem
Starszy Nadszyszkownik Sztabowy
To ściema. RFN nie chce, by państwa potrzebujące czołgu ekspedycyjnego kupiły M10 Booker lub wspólnie stworzyły wspólny lekki czołg. Włosi mają IVECO, a te silnik o odpowiedniej mocy. Francuzi armatę, a zostaje jeszcze przekładnia i kadłub. Gdyby Wielka Brytania zaproponowała, że je stworzy i wspólnie zbuduja lekki czołg RFN byłoby w kłopocie. Stąd rózne dziwne inicjatywy.
Ma_XX
włosi już zaczęli budować most pomiędzy Sycylią a kontynentem chyba 15 lat temu - masz nawet z flagą już stoi w tym miejscu i... nic poza tym ani mostu ani kasy - i pewnie tutaj będzie podobnie - chodzi o gonienie króliczka a nie złapanie go