Portugalski bezzałogowiec AR3 NET RAY, zaprezentowany w czasie wystawy UMEX 2016 (Unmanned System Exibition) w Indiach, mając długość 1,45 m i rozpiętość skrzydeł 3,20 m może przenosić ładunek użyteczny o masie 8 kg, a więc o 33% większy niż wcześniejsze wersje tego drona. Sam "minisamolot" ma masę zaledwie 14 kg.
Przy pełnym obciążeniu (z masą 22 kg) dron jest w stanie realizować misje trwające ponad 10 godzin , mając zasięg do 120 km i przy prędkości przelotowej 75 km/h (prędkość maksymalna to 120 km/h; minimalna 55 km/h).
AR3 NET RAY to bezzałogowiec morski przygotowany do startu z wykorzystaniem niewielkiej, składanej katapulty i lądujący za pomocą spadochronu lub siatki hamującej (z poduszką powietrzną chroniącą wrażliwe sensory). Uzupełnieniem zestawu jest niewielki laptop – spełniający funkcję konsoli operatorskiej - oraz mała antena systemu łączności (rozstawiana np. na trójnogu).
Dron ten może być wykorzystywany z pokładów nawet bardzo małych okrętów, a nawet statków handlowych. Pozwala to znacząco zwiększyć zasięg obserwacji jednostek pływających, w normalnych warunkach ograniczony do horyzontu radiolokacyjnego – tym bardziej, że dron AR3 NET RAY z radarem może latać na pułapie do 4000 m.
W zależności od zabieranego wyposażenia (odbiornik systemu AIS, głowica optoelektroniczna, LIDAR, radar) bezzałogowiec może być wykorzystywany do różnego typu zadań, w tym do: misji rozpoznawczo-obserwacyjnych ISTAR (information, surveillance, target acquisition, and reconnaissance), poszukiwawczo–ratowniczych SAR, kontroli zanieczyszczeń, kontroli rybołówstwa, nadzoru nad infrastrukturą brzegową lub do wsparcia systemu łączności – jako retranslator. Wszystko to może być realizowane w modzie autonomicznym lub przy zdalnym sterowaniu.
Jest to efekt współpracy grupy TEKEVER z portugalskimi siłami morskimi. Dodatkowo, TEKEVER posiada duże doświadczenie uzyskane przy budowie innych dronów: powietrznych (oznaczanych przedrostkiem AR - Air Ray), naziemnych (LR - Land Ray) i podwodnych (SR - Sea Ray). Dużym sukcesem okazał się dron lotniczy AR5 Life Ray Evolution, wybrany m.in. przez Europejską Agencję Kosmiczną (European Space Agency) i Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (European Maritime Safety Agency) jako element nowego europejskiego systemu nadzoru morskiego.
Grupa TEKEVER przewodniczy dodatkowo w pracach nad projektem RAPSODY, który będzie pierwszym bezzałogowym systemem wykorzystywanym do kontroli obszarów morskich – przede wszystkim na Atlantyku i Morzu Śródziemnym. Przewiduje się użycie tego systemu do realizowania zadań SAR oraz do poszukiwania zanieczyszczeń.
Afgan
Przydało by się takie coś naszej MW do naprowadzania rakiet z brzegowych NDR.
wola
Za wolny. Musi leciec przelotowa min. 150-200 km/h.