Reklama

Portugalski bezzałogowiec AR3 NET RAY, zaprezentowany w czasie wystawy UMEX 2016 (Unmanned System Exibition) w Indiach, mając długość 1,45 m i rozpiętość skrzydeł 3,20 m może przenosić ładunek użyteczny o masie 8 kg, a więc o 33% większy niż wcześniejsze wersje tego drona.  Sam "minisamolot" ma masę zaledwie 14 kg.

Przy pełnym obciążeniu (z masą 22 kg) dron jest w stanie realizować misje trwające ponad 10 godzin , mając zasięg do 120 km i przy prędkości przelotowej 75 km/h (prędkość maksymalna to 120 km/h; minimalna 55 km/h).

Fot. TEKEVER Group

AR3 NET RAY to bezzałogowiec morski przygotowany do startu z wykorzystaniem niewielkiej, składanej katapulty i lądujący za pomocą spadochronu lub siatki hamującej (z poduszką powietrzną chroniącą wrażliwe sensory). Uzupełnieniem zestawu jest niewielki laptop – spełniający funkcję konsoli operatorskiej - oraz mała antena systemu łączności (rozstawiana np. na trójnogu).

Fot. TEKEVER Group

Dron ten może być wykorzystywany z pokładów nawet bardzo małych okrętów, a nawet statków handlowych. Pozwala to znacząco zwiększyć zasięg obserwacji jednostek pływających, w normalnych warunkach ograniczony do horyzontu radiolokacyjnego – tym bardziej, że dron AR3 NET RAY z radarem może latać na pułapie do 4000 m.

W zależności od zabieranego wyposażenia (odbiornik systemu AIS, głowica optoelektroniczna, LIDAR, radar) bezzałogowiec może być wykorzystywany do różnego typu zadań, w tym do: misji rozpoznawczo-obserwacyjnych ISTAR (information, surveillance, target acquisition, and reconnaissance), poszukiwawczo–ratowniczych SAR, kontroli zanieczyszczeń, kontroli rybołówstwa, nadzoru nad infrastrukturą brzegową lub do wsparcia systemu łączności – jako retranslator. Wszystko to może być realizowane w modzie autonomicznym lub przy zdalnym sterowaniu.

Jest to efekt współpracy grupy TEKEVER z portugalskimi siłami morskimi. Dodatkowo, TEKEVER posiada duże doświadczenie uzyskane przy budowie innych dronów: powietrznych (oznaczanych przedrostkiem AR - Air Ray), naziemnych (LR - Land Ray) i podwodnych (SR - Sea Ray). Dużym sukcesem okazał się dron lotniczy AR5 Life Ray Evolution, wybrany m.in. przez Europejską Agencję Kosmiczną (European Space Agency) i Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (European Maritime Safety Agency) jako element nowego europejskiego systemu nadzoru morskiego.

Grupa TEKEVER przewodniczy dodatkowo w pracach nad projektem RAPSODY, który będzie pierwszym bezzałogowym systemem wykorzystywanym do kontroli obszarów morskich – przede wszystkim na Atlantyku i Morzu Śródziemnym. Przewiduje się użycie tego systemu do realizowania zadań SAR oraz do poszukiwania zanieczyszczeń.

Reklama
Reklama

Komentarze (1)

  1. Afgan

    Przydało by się takie coś naszej MW do naprowadzania rakiet z brzegowych NDR.

    1. wola

      Za wolny. Musi leciec przelotowa min. 150-200 km/h.