Przemysł Zbrojeniowy
Opóźniona prezentacja pierwszego, bułgarskiego F-16

Po sześciu latach od podpisania umowy, Bułgaria uroczyście otrzymała pierwszy z szesnastu zamówionych samolotów F-16 Block 70. Jak na razie ceremonia była zorganizowana jeszcze w Stanach Zjednoczonych, jednak w ciągu najbliższych trzech miesięcy w Bułgarii pojawią się trzy takie samoloty: dwa w wersji jednomiejscowej (F-16C) i jeden dwumiejscowy (F-16D).
Ceremonia przekazania Bułgarii pierwszego samolotu F-16 Block 70 (w wersji dwumiejscowej) została zorganizowana 31 stycznia 2025 roku w zakładach Lockheed Martin w Greenville w Karolinie Południowej. W uroczystości wziął osobiście udział m.in. bułgarski minister obrony Antas Zaprianow, który na pewno musiał odetchnąć z ulgą wiedząc o opóźnieniach widocznych w całym programie. Zaczął się on bowiem sześć lat temu, gdy w maju 2019 roku Departament Stanu USA wydał zgodę na dostawę do Bułgarii 8 myśliwców F-16C/D Block 70/72 oraz powiązanego z nimi sprzętu i usług (o łącznej wartości do 1,673 mld dolarów).
Bulgaria’s first F-16 Block 70, delivered. ✅🇧🇬 With upgraded radar, avionics and weapon systems, the F-16 Block 70 jet showcases our commitment to delivering capabilities that strengthen global security and support international partnerships. pic.twitter.com/XyZeBm8Oqv
— Lockheed Martin (@LockheedMartin) February 3, 2025
Umowa (o wartości około 1,25 mld dolarów) na dostawę tych samolotów, amunicji oraz wielofunkcyjnego systemu wymiany informacji – jednolitego taktycznego systemu radiowego MIDS-JTRS została ostatecznie zatwierdzona przez bułgarskie Zgromadzenie Narodowe w sierpniu 2019 r. Wstępnie założono, że dostawy pierwszych samolotów F-16 rozpoczną się już w połowie 2023 roku. Na przeszkodzie stanęła jednak epidemia COVID-19 oraz proces przenoszenia produkcji z zakładów w Fort Worth w Teksasie do Greenville w Karolinie Południowej. Zmusiło to obie strony do zmiany harmonogramu.
W międzyczasie Bułgarzy postanowili zwiększyć swoje zamówienie – i to dwukrotnie. Ich prośba została zaakceptowana przez Departament Stanu USA w kwietniu 2022 r., wydaniem zgody na przekazanie kolejnych 8 myśliwców F-16C/D Block 70 (czterech jednomiejscowych w wersji F-16C Block 70 i czterech dwumiejscowych F-16D Block 70), a także potrzebnego im sprzętu, broni i usług. Wtedy łączną wartość zamówienia oszacowano na kwotę 1,673 miliarda dolarów. Ostateczna umowa w tej sprawie (o wartości 1,296 mld USD) została zatwierdzona przez parlament Bułgarii pod koniec 2022 roku. Cały program F-16 w Bułgarii jest więc wart około 2,6 miliarda dolarów.
Greenville-built. 🇺🇸 Soon to be Bulgaria-bound. 🇧🇬 Upgraded airpower for Bulgaria coming soon! pic.twitter.com/5KnGpYOvsu
— Lockheed Martin (@LockheedMartin) January 29, 2025
Po wielu perypetiach montaż pierwszego myśliwca dla bułgarskich sił powietrznych rozpoczął się dopiero w styczniu 2024 roku, a jego pierwszy lot testowy przeprowadzono 22 października 2024 r. Równolegle trwa szkolenie pilotów i techników bułgarskich sił powietrznych, które jest prowadzone w Stanach Zjednoczonych na dwóch samolotach F-16D przekazanych w ramach programu EDA (Excess Defense Articles).
Dostawy pierwszej partii bułgarskich F-16 ma się zakończyć do końca 2025 roku. Finał pierwszej fazy tego programu będzie jednak w 2026 roku, kiedy amerykańskie myśliwce wejdą w Bułgarii do służby operacyjnej (o ile oczywiście Bułgarzy zdążą z przygotowaniem odpowiedniej infrastruktury dla tych samolotów w bazie lotniczej Graf Ignatiewo z czym wcześniej były problemy). Dostawy drugiej partii ośmiu F-16 zamówionych w 2022 roku mają się rozpocząć od 2027 roku.
W ten sposób Bułgaria stała się drugim, europejskim użytkownikiem samolotów w wersji F-16C/D Block 70/72 po Słowacji. Myśliwce te są także od 2023 roku na wyposażeniu sił powietrznych Bahrajnu. Koncern Lockheed Martin zamierza jednak rozszerzyć liczbę użytkowników tych samolotów rozszerzając ją m.in. o Wietnam, Filipiny i Pakistan.
radziomb
czyli Bułgarskie Mig29 tez trafia na Ukrainę? Pytanie retoryczne.
kapusta
i bardzo dobrze!
DanielZakupowy
To mogliśmy być my :(
bmc3i
I dobrze że to nie polskie zamówienie. 5 F-16 Block 70, odpowiada swoimi możliwościami operacyjnymi jednemu F-35A
radziomb
F16 to model schodzący , juz prawie nitkt go nie kupuje. Tylko biedni lub Ci co mają bana na F35. Choc wg mnie jest ładniejszy od F35 a mieszkam przy krzesinach i czesto je oglądam.
Buczacza
Pomyśleć, że ostatnim zamówieniem miało być polskie... A tu proszę... Swego czasu na historię dla niektórych (histrie). Francji i nie tylko. Miał wpływ obornik na pewnym moście. A tutaj olimpiada w Atenach.