Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Kolejne śmigłowce Sokół dla Hiszpanii

Fot. PZL Świdnik.
Fot. PZL Świdnik.

Spółka PZL Świdnik otrzymała kontrakt na dostawę trzech śmigłowców Sokół hiszpańskiej spółce HASA, zajmującej się między innymi ratownictwem medycznym oraz gaszeniem pożarów.

Na podstawie umowy, która została podpisana 5 grudnia bieżącego roku w siedzibie AgustaWestland we Włoszech dostarczone zostaną 3 wiropłaty W-3A Sokół w wersji przeciwpożarowej. Służby prasowe PZL Świdnik zaznaczają, że śmigłowce zostaną przekazane hiszpańskiej spółce w 2015 roku.

Zakres umowy obejmuje również między innymi dostawę pakietu szkoleń, wyposażenia przeznaczonego do obsługi śmigłowców oraz testerów. Po zakończeniu jej realizacji spółka HASA będzie dysponować łącznie szesnastoma Sokołami. Zakontraktowane śmigłowce w wersji W-3A będą przystosowane do lotów VFR/IFR i będą wyposażone w instalację zbiornika na środki gaśnicze Bambi, podwieszenie zewnętrzne i zewnętrzny kosz transportowy.

Będą również dostosowane do systemu dozowania środka pieniącego oraz do wciągarki i pływaków. W chwili obecnej do zwalczania pożarów wykorzystywanych jest ponad 20 śmigłowców Sokół w Hiszpanii, Portugalii i Chile. Łącznie zakłady PZL Świdnik wyprodukowały prawie 180 wiropłatów tego typu. Są one wykorzystywane między innymi w Wojsku Polskim, także w zmodernizowanym wariancie W-3PL Głuszec.

Reklama
Reklama

Komentarze (13)

  1. ja

    Zapewniam was, że Świdnik i Sokół skończy tak jak STAR, w przypadku przegranego przetargu na śmigłowce dla Polski

  2. Świdniczanin

    Większość rozpisujących się o rozwoju PZL Świdnik pewnie w życiu z zakładem nie miała styczności a Tyberios to już typowa rządowa propaganda. Jaki rozwój? AW chce w ogóle zawiesić Sokoła choć ten rok pod względem jego sprzedaży był rekordowy, Świdnik wegetuje, produkuje przede wszystkim podzespoły, prace są w szkodliwych warunkach, nowi pracownicy zatrudniani wyłącznie na umowy agencyjne (czyli pensja minimalna, brak urlopów, zmuszanie do nadgodzin), starzy zwalniani, przy prawdopodobnym przegraniu przetargu w Świdniku nie będzie powstawać absolutnie nic nowego

  3. generau

    Mogliby wstawić te proponowane przez Ukraińców silniki , a potem zmodernizować resztę z już latających ? Trzeba szukać zarobku gdzie się da.

  4. okapoka

    Że ktoś toto jeszcze chce kupować. Szok :)

    1. Asdf

      No patrz! Coś polskiego się sprzedaje a to taki problem dla ciebie

  5. real

    OJ-obserwuje twoje posty od dawna,wnioski jakie mi sie naduwaja:1)Jestes wszechwiedzacy w kazdej dziedzinie 2)posiadasz dostep do najbardziej tajnych informacji 3)nienawidzisz wsxystkiego co amerykańskie.ps.amerykanie nie kupili zadnej bryzy tylko m28 alfa(wersja green) czyli tzw.gola ale zapewne to tez wiedziales tylko chciales nas sprawdzic

    1. Oj

      @real dziękuję, że aż tak dobrze mnie oceniasz. Niewielu jest tu takich mających odwagę przyznać mi rację choć w dużej części mnie popierają i wyciągają " nauki" z moich wpisów. Oczywiście o pewnych rzeczach pisać nie mogę a i nie wszystkie przechodzą ale to inna sprawa. Co do tego ile amerykanie mieli kupić a ile rzeczywiście nabyli i za jaką cenę bryz,alf,skytruck,An,M28 pies ich zwał i tak z jednego kotła pochodzą ale nie o nazwę tu przecież idzie a o fakt, dlatego następnym razem miast próbować mi dopiec bo taki jest prawdziwy sens twojej wypowiedzi lepiej zapytaj a ja w miarę możliwości ( bo nie wszystko wiem ) ci odpowiem KPW..??

  6. maniek

    MON to już chyba dawno zapomniał, że w Polsce też produkujemy śmigłowce...

  7. Swiatowid

    No prosze cudze chwalicie swego nie znacie ! Jak co do czego to rzeba solidnej i nie zawodnej maszyny do ratownictwa, a do gaszenie trzeba solidnosci! Brawo brawo . Ale czy to jeszcze polskie sokoly ? Czy wlascicieli to wlosi.

    1. Tyberios

      Polskie a co to znaczy Polskie... mają nalepkę Made in Poland, to wystarczy?

  8. Oj

    Coś podobnego taki upadający zakład że należało go za grosze szybko sprzedać bo niby nowe śmigła będą produkować na cały świat. Jak widać nie tylko nic nowego nie produkują ale za to dobrze sprzedają stare konstrukcje tylko kasa płynie nie do polski ale do Włoch i GB. Niedawno o tym pisałem.Może znajdzie się ten "odważny", który próbował za mną polemizować.......

    1. Tyberios

      Z przyjemnością. Te 3 maszyny w 2014 roku zapewne twoim zdaniem uratowały by zakład od upadłości, no nie wspominając o tych kilku innych dla tak markowych odbiorców jak Uganda. No ale bez sarkazmu, jak sądzisz chłopie kto sprzedał te maszyny tam, kto je zareklamował i odpowiednio ustawił by klient je zechciał? Czy ty naiwnie myślisz że przyszli sobie tacy Hiszpanie i powiedzieli... wow jaka cudowna maszyna, geniusz lotniczy w niej widać, tosz to święty gral przemysłu! :P To dział sprzedaży AugustaWestland sprzedał te maszyny, nie Świdnik. To ten nadmieniony dział wystawił odpowiednią ofertę, zareklamował ją, skroił pod klienta a następnie zapewnił dostawę produktu. I to przy odpowiednim nakładzie finansowym oraz kontaktach nie wspominając o renomie samej firmy. I proszę kolegi, sprzedaż 3! sztuk uważasz za "dobrze"... to już chyba żart był prawda? A kasa płynie do AugustyWestland... która płaci w Polsce podatki i pensje swoim pracownikom czyli obywatelom Rzeczpospolitej którzy płaca podatki na rzecz swojego kraju. Nie wspominając o tym że AW inwestuje ciągle w tą fabrykę i lokuje w niej kapitał. Więc kasa nomen omen płynie też do Polski. Ale to jest oczywiste, choć ostatnio panie Oj zaczynam mieć wątpliwości czy tak oczywiste rzeczy są dla pana... oczywiste. I produkują na cały świat, bo jak widać... W-3 do Hiszpanii zostały sprzedane, trudno to nazwać rynkiem lokalnym. Do tego Świdnik produkuje szereg podzespołów i jest podwykonawcą różnych projektów i konstrukcji o ogólnoświatowym zasięgu. Do tego może zostanie u nich ulokowana produkcja AW149. Tu nie trzeba być "odważnym" by polemizować, tu nawet nie trzeba polemizować bo nie ma z czym. Ogólnie uznam że ma pan, panie Oj gorszy dzień... bo o taką naiwność i brak elementarnej wiedzy nie chce podejrzewać. No pozostaje jeszcze zjawisko trollingu.

  9. Wojmił

    cudze chwalicie... jak w tej lekturze.. aaa.. dziś już nie ma takich lektur... są inne.. bardziej efektowne... bardziej religijne a nie praktyczne..

    1. Adam

      Nudzisz już z tą religią. Ja nawet szanuje twoje prawo do takich czy innych poglądów na religię. Każdy ma prawo do swoich poglądów. Ale nie szanuje twoich bezmyślnych i nieuzasadnionych sądów o jakimś degenerującym wpływie religi na siłę i sprawność państwa. Osobiście uważam, że wpływ ten jest dzisiaj żaden. Warto przy tym dodać, że największa potęga świata jest krajem wielokrotnie bardziej religijnym niż Polska.

  10. Świdniczanin

    Airbus obiecuje a Świdnik sprzedaje i miejsca pracy utrzymuje. Do przemyślenia dla decydentów.

    1. lol

      Airbus obiecuje, tylko że EC725 bo do tego pijesz jest najlepszym śmigłowcem transportowym z 3 oferowanych, przy czym jego przyszłość jest niepewna bo Francja już NH90 wprowadza, S70 jest 2 pod względem możliwości technicznych i przyszły rozwój jest raczej pewny, AW149 to najnowszy śmigłowiec i był by produkowany w Świdniku, na tym jego zalety się kończą bo AW149 w niektórych aspektach przegrywa z W-3 a w najważniejszym transportowym przewyższa Sokoła o 170kg ... to jest trochę więcej niż jeden żołnierz + oporządzenie. I ty to na zastępstwo Mi-8/17 proponujesz?

  11. rg

    Czyli nie taki zły ten Sokół. Okazuje się, że wszyscy kupują - Filipiny, Algieria, Hiszpania, Uganda tylko nie my.

    1. adr

      Hiszpania i Uganda nie dla wojska. Filipiny skutecznie używały ich do niesienie pomocy humanitarnej i akcji ratunkowych natomiast zgłaszały zastrzeżenia co do ich wykorzystania w działaniach stricte wojskowych-przy czym powody takiej opinii mogły być nie tylko obiektywne. Użyliśmy ich w Iraku, i słusznie nie wysłaliśmy do Afganistanu. Proponowana modernizacja Głuszec pozwoliła by na efektywniejsze wykorzystanie w warunkach europejskich czy Irackich. Do Afganistanu bez nowych silników i tak by się nie nadawały. Nawet nowy napęd + plus pakiet z Głuszcza nie pozwoli przeskoczyć ograniczeń wielkości. IMHO Głuszec przy zachowaniu odpowiedniej relacji koszt-efekt może być dobrym lekkim śmigłowcem wsparcia pola walki, przy niezbyt zaawansowanym przeciwniku takim jak np w Iraku bądź pełnić role maszyn łącznikowych, obserwacyjnych czy transportu VIP na terenie kraju. Na ,,konia roboczego" dla wojska klasy BlackHawk/ większyMi-17 się nie nadaje, choć może być uzupełnieniem dla nowego śmigłowca rozważanego w przetargu.

    2. jaan

      Słaby silnik

  12. gość

    A może by tak kupić dla Straży Pożarnej z 10 z funduszy unijnych???

  13. Yolo

    Gites :)