Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Francuski transporter z belgijską wieżą. Oferta dla Bliskiego Wschodu?

VAB Mk. III z systemem wieżowym Cockerill wyposażonym w armatę 25 mm.
VAB Mk. III z systemem wieżowym Cockerill wyposażonym w armatę 25 mm.
Autor. Robert Czulda/Defence24

Podczas targów World Defense Show 2024 w Arabii Saudyjskiej francuska firma Arquus zademonstrowała swój kołowy transporter opancerzony VAB Mk III wyposażony w belgijski moduł wieżowy Cockerill CPWS. Pojazdy w tożsamej wersji (chociaż z inną wieżą) posiadają Siły Zbrojne Arabii Saudyjskiej, które na targach również zademonstrowały jeden z nich.

Francuski Arquus (wcześniej Renault Trucks Defence) w ostatnich latach aktywnie promuje swój kołowy transporter opancerzony VAB 6x6, integrując go z różnego typu systemami wieżowymi, produkcji krajowej lub np. belgijskiej. Targi World Defense Show 2024 w Arabii Saudyjskiej zważywszy na liczbę użytkowników w regionie pojazdów tej rodziny były tym samym obowiązkowym punktem w procesie poszukiwania dla nich nowych klientów. Pojazd zademonstrowany npodczas targów odróżniał się od tego pokazanego wcześniej, na Eurosatory 2022 m.in. wyposażeniem w belgijskiej produkcji wieże Cockerill CPWS oraz dodatkową osłoną siatkową przedziału desantowego. Obecnie kraje regionu poszukują dla swoich armii nowych pojazdów opancerzonych o większej sile ognia w miejsce dotychczas posiadanych, chociażby transporterów M113. To stwarza okazję dla francuskiego VAB-a na pozyskanie nowych klientów lub zwiększenie liczebności u dotychczasowych użytkowników.

Reklama

Pojazdy rodziny VAB obecnie używane są przez Arabię Saudyjską, Oman, Katar, Liban, Kuwejt czy Zjednoczone Emiraty Arabskie. Tak duża baza klientów zwiększa jego atrakcyjność, zatem wydarzenia jak wspomniane targi stanowią bardzo dobre pole do rozmów pomiędzy użytkownikami a producentem. Zważywszy na to, że firma John Cockerill planuje przejęcie Arquus Defence, można spodziewać się w przyszłości integracji VAB-ów z większą liczbą produktów Cockerilla. Tym samym dla wykorzystując bazę obecnych użytkowników wspomnianych pojazdów (chociażby w regionie) przyszły nabywca może znacząco zwiększyć zainteresowanie swoimi konstrukcjami.

Czytaj też

System wieżowy Cockerill CPWS umieszczony na VAB Mk. III (6x6).
System wieżowy Cockerill CPWS umieszczony na VAB Mk. III (6x6).
Autor. Robert Czulda/Defence24
Reklama

Co ciekawe, VAB 6x6 posiadają na swoim stanie Siły Zbrojne Arabii Saudyjskiej w liczbie kilkudziesięciu egzemplarzy (nabyto łącznie 100, ale część przekazano do Libanu). Z racji na to, że miały one podczas targów swoje wydzielone stoisko ze sprzętem wojskowym i tam pojawił się ten pojazd francuskiej produkcji . Obok niego widoczne był czołg podstawowy M1A2 Abrams, system artyleryjski CAESAR, wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet K239 Chunmoo czy pojazd minoodporny M-ATV. Saudyjski VAB w odróżnieniu od tego pokazanego na stoisku Arquusa posiadał inny system uzbrojenia- ARX25 francuskiego koncernu KNDS Nexter.

Czytaj też

VAB Mk. III należący do Sił Zbrojnych Arabii Saudyjskiej.
VAB Mk. III należący do Sił Zbrojnych Arabii Saudyjskiej.
Autor. Robert Czulda/Defence24
VAB Mk. III należący do Sił Zbrojnych Arabii Saudyjskiej
VAB Mk. III należący do Sił Zbrojnych Arabii Saudyjskiej
Autor. Robert Czulda/Defence24

VAB Mk. III to francuski kołowy transporter opancerzony w układzie 6x6 produkowany przez firmę Arquus. Uzbrojenie główne w zależności od potrzeb zamawiającego może stanowić szeroka gama uzbrojenia, w tym armaty automatyczne/napędowe kal. 25/30 mm umieszczone w np. zdalnie sterowanych systemach wieżowych. Pancerz zapewnia załodze ochronę przed pociskami zgodną z normą STANAG 4569 poziomu 4, zaś odporność przeciwminowa ma być tożsama z wozami klasy MRAP. Istnieje możliwość integracji pojazdu z dodatkowymi osłonami kompozytowymi znacząco zwiększającymi odporność wozu. VAB Mk. III może być dostosowany do wielu wariantów w tym pojazdu ewakuacji medycznej, wozu wsparcia technicznego, samobieżnego moździerza, transportera opancerzonego czy bojowego wozu piechoty.

Reklama

Jednostkę napędową stanowi silnik wysokoprężny Renault MIDS o mocy 340 KM lub Caterpillar C7 o mocy 370 KM. Bezpośredni dostęp do silnika i skrzyni biegów umożliwia wykonanie do 90% wszelkich czynności obsługowych bez konieczności wyjmowania podzespołów czy innych systemów wchodzących w skład wyposażenia tego wozu. Pojazd jest zdolny do osiągnięcia prędkości maksymalnej 110 km/h, przy masie własnej/bojowej wynoszącej odpowiednio 10 500 i 14 800 kg. Załogę wozu stanowią 2-3 osoby, zaś przewożony desant może wynosić do 7-8 osób. Obecnie wozy w układzie 6x6 używane są przez m.in. Arabię Saudyjską, Cypr, Katar oraz Indonezję, zaś zainteresowanie nim wyrażać ma Armenia.

Czytaj też

VAB Mk. III 6x6.
VAB Mk. III 6x6.
Autor. Robert Czulda/Defence24
Reklama
Reklama

Komentarze