Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

DSEI 2023: Fiński moździerz na nowym podwoziu

Autor. Defence24

Podczas minionych już targów DESI 2023 fińska firma Patria zaprezentowała swój najnowszy transporter opancerzony Patria 6x6 z zaimplementowanym systemem moździerzowym Nemo kal. 120 mm.

Reklama

Zaprezentowany na targach samobieżny moździerz ma być zapewne skierowany w pierwszej kolejności do państw, które będą w najbliższym czasie korzystać z nowych kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 jak chociażby Szwecja, Finlandia, Łotwa oraz być może Niemcy i Estonia. Z racji na wybór mniejszej platformy koszty pozyskania takiego pojazdu będą mniejsze, niż zakup samobieżnych moździerzy opartych o KTO 8x8, zatem może on być rozpatrywany także przez kraje niekoniecznie użytkujące samo KTO Patria 6x6, a potrzebują rozwiązania większego kalibru niż moździerz oparty o pojazdy 4x4. Obecnie system moździerzowy Nemo jest proponowany kilku krajom w tym . Hiszpanii czy Czechom.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Nemo to wieżowy system moździerzowy opracowany przez fińską Patrię, jako rozwiązanie mogące być integrowane z szeroką gamą nośników, od pojazdów kołowych, poprzez platformy morskie, kończąc nawet na możliwości integracji na kontenerze 40-stopowym. Można za jego pomocą razić cele na dystansie lekko ponad 10 km. Zastosowany w nim półautomatyczny system ładowania pozwala na osiągnięcie szybkostrzelności teoretycznej 10 strz./min (a praktycznej 6 strz./min w przypadku prowadzenia ognia ciągłego), a dzięki nowoczesnemu systemowi kierowania ogniem może otworzyć ogień w ciągu 25 sekund od wykrycia celu. System może prowadzić ogień w zakresie 360º wokół własnej osi oraz w zakresie elewacji od -3 do 85º, zaś jego jednostka ogniowa wynosi 50-60 granatów moździerzowych. Masa całkowita systemu wynosi 1900 kg, co pozwala na zintegrowanie go ę go z szerokąś gamą platform.

Czytaj też

Fot. Patria Group
Fot. Patria Group

Patria 6x6 to fiński transporter opancerzony w układzie 6x6 zaprojektowany przez przedsiębiorstwo Patria w ramach zastąpienia dotychczas używanych wozów rodziny Sisu Pasi XA-180/185/200. Powstał on na bazie KTO XA-200 z wykorzystaniem elementów pochodzących z transporterów Patria AMV 8×8, co pozwoliło na większą unifikację pomiędzy pojazdami, obniżając koszty funkcjonowania, jak i produkcji nowego pojazdu. Załogę opisywanej konstrukcji stanowi dwóch żołnierzy, zaś desant liczy do ośmiu osób. Osłona pojazdu w zależności od miejsca ma zapewnić poziom ochrony od 2 do 4 według STANAG 4569. Jednostkę napędową Patri 6x6 stanowi silnik Diesla Scania AB DC 09 o mocy 400 KM, pozwalający na osiągnięcie przez ten ważący 24 ton pojazd prędkości maksymalnej wynoszącej ponad 100 km/h.

Czytaj też

Uzbrojenie transportera może stanowić dowolny zdalnie sterowany moduł bojowy lub załogowy system wieżowy wyposażony w np. wielkokalibrowe karabiny maszynowe, granatniki automatyczne czy armaty automatyczne/napędowe/łańcuchowe różnego kalibru. Pojazd może być bazą pod wiele wersji specjalistycznych np. wozy dowodzenia, samobieżne moździerze, wozy walki radioelektronicznej czy samobieżne zestawy przeciwlotnicze. Obecnie pojazdy te służą/będą służyć w armiach takich krajów jak Finlandia, Łotwa, Szwecja oraz Niemcy.

Czytaj też

Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Patria 6x6 zaprezentowana na targach MSPO 2023.
Autor. Adam Świerkowski/Defence24
Reklama
Reklama

Komentarze