Przemysł Zbrojeniowy
Belgia coraz bliżej produkcji Gryfów. Wzmocnienie relacji z Francją
W Belgii rozpoczęto prace przy tworzeniu hali montażowej przeznaczonej dla kołowych transporterów opancerzonych VBMR Griffon zakupionych przez tamtejsze Sił Zbrojnych. Składanie pierwszego wozu ma zacząć się na początku przyszłego roku.
Wspomniany zakład leży na terenie miasta Staden we flamandzkiej części kraju i będzie odpowiedzialny za montaż łącznie 382 transporterów VBMR Griffon w 10 odmianach oraz 24 samobieżne moździerze wykorzystujące wspomniane podwozie, czyli Griffon MEPAC. Za jego powstanie odpowiada firma Mol Cy, która zainwestowała w tym celu 7 mln euro. W miejscu dawnej szklarni ogrodniczej powstanie zakład o powierzchni 5500 m², z czego 4000 m² będzie przeznaczonych do montażu pojazdów. Gotowe do składania elementy będą wysyłane tutaj z Francji, gdzie za ich wytwarzanie odpowiada koncern KNDS France. Na terenie zakładu powstanie także teren przeznaczony do testów dynamicznych. Rozpoczęcie montażu pierwszego belgijskiego Gryfa ma mieć miejsce 5 stycznia 2025 roku.
Jusqu’à 9 Griffon seront assemblés chaque mois sur cette ligne en construction côté belge, fruit d’une collaboration établie en 2022 par Mol Cy et @KNDS_France
— Forcesoperations (@ForcesOperation) April 26, 2024
➡️Une ligne d’où sortiront les 382 Griffon 🇧🇪 commandés via #CaMo 1, voire plus..https://t.co/ygFLwPOdbB
Powstanie montowni ma przyczynić się do utworzenia nowych 25 miejsc pracy, zaś wydajność docelowa została określona na 9 Griffonów miesięcznie. Wracając do uroczystości rozpoczęcia prac przy montowni, udział w niej wziął m.in. minister obrony Belgii Ludivine Dedonder, francuski ambasador François Sénémaud, przedstawiciele belgijskiej armii oraz Mol Cy. Wydarzenie to stanowi kolejny krok w pogłębianiu przemysłowych relacji Francji, oraz Belgii, których to Siły Zbrojne zdecydowały się na pozyskanie tożsamego uzbrojenia w ramach lepszej kooperacji.
Czytaj też
VBMR Griffon (fr. Véhicule Blindé Multi Rôles) to wielozadaniowy kołowy transporter opancerzony, który w podstawowym wariancie służy do przewozu ośmioosobowej drużyny piechoty wyposażonej we francuski system żołnierza przyszłości FÉLIN (fr. Fantassin à équipements et liaisons intégrés). Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Hornet montowany po prawej stronie przedziału załogi. ZSMU może być wyposażony w uniwersalny karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix. Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.
Chyżwar
Moglibyśmy pokusić się na opracowanie podobnego pojazdu. Wszak podwozie Tatry, na której bazuje Waran pozwala na dodanie dodatkowych kółek. Rasowy KTO jest stosunkowo drogi. A taka pancerka dla WOTu i kilku innych rodzajów wojska byłaby w sam raz.
Monkey
Tempo produkcji imponujące😂
Dachs
Całkiem niezle. 108 wozów rocznie dla armii belgijskiej sporo mniejszej niż Polska. Jestem ciekawy ile my robimy KTO rocznie
Chyżwar
@Dachs Jest KTO i KTO. A porównanie tego pojazdu z rasowym KTO jest "co nieco" chybione.
Lycantrophee
Tempo zabójcze.