Przemysł Zbrojeniowy
Udziały Airbusa w polskich rękach?

Autor. Airbus Defence and Space
W najbliższym czasie prezes koncernu Airbus Guillaume Faury może spotkać się z przedstawicielami polskiego rządu. Spotkanie ma dotyczyć m.in. ewentualnej sprzedaży części akcji spółki. Polska ma też być zainteresowana kupnem samolotów od Airbusa.
Według Onetu polski rząd ma wyrażać zainteresowanie kupnem udziałów koncernu lotniczo-zbrojeniowego Airbus oraz samolotami produkowanymi przez tę firmę.
W tej drugiej sprawie portal powołuje się na francuskie „Le Monde”, według którego Polska miałaby chcieć zakupić m.in. samoloty A330 MRTT, transportowce wojskowe A400M czy lekkie wielozadaniowe śmigłowce H145M, o których pisaliśmy na łamach Defence24 między innymi w tym tekście.
Gdyby doszło do zakupu udziałów Airbusa, Polska byłaby czwartym państwem posiadającym udziały w spółce. W chwili obecnej firma zatrudnia w Polsce około 800 pracowników.
Remov
Najlepsze w tym wszystkim że zakupu u Airbusa będzie można liczyć jako kupno w polskim przemyśle
Starszy Palacz Sztabowy
Ja proponuję kupić udziały w fabryce wędek. Taka sama użyteczność dla wojska. Polska armia ma inne priorytety. Ukraina by tego nie kupiła, co nam Boeing daje. Od Europy możemy kupić, np. pociski manewrujące o zasięgu 2-3 tys. km z technologią.
Remov
Akurat Airbus produkuje takie pociski
Juzz
Raczej polska w rękach airbusa. Zero zakupów u francuzów i niemców. Tylko u sprawdzonego dostawcy z USA, Korei. Żadnych deali z lewacką Europą.
Boczek
Juzz, 26 luty (17:25) ### Boeing idzie do kosza.. Pozyskane mają być 84 liniowe Airbusy.
Davien3
@Juzz a jakich to masz sprawdzonych dostawców z USA w dzisiejszych czasach? Bo z Korei żadnego, od początku HRC i Hanwha kręcą jak tylko moga z K2 i K9.
Remov
Nie po tym co zrobił Trump
Franek Dolas
Jakiś obłęd. Na nic nie na pieniędzy a będziemy kupować akcję firmy w której nic nie będziemy mieli do powiedzenia. Znaleźli frajerów co im dokapitalizują firmę i jeszcze kupią niepotrzebny produkt A400M. Trybunał stanu to zdecydowanie za mało za taką rzecz.
mick8791
Od kiedy zakup akcji jest równoznaczny z dokapitalizowaniem firmy? To dwa zupełnie różne działania finansowe! A samolot transportowy kalibru A400M jest nam akurat bardzo potrzebny!
AmiKotka
Ciekawe do czego jest nam tak bardzo potrzebny A400M? A zakup akcji to jak najbardziej dokapitalizowanie firmy właśnie poprzez wykup udziałów.
Davien3
@AmiKotka Chocby do zastąpienia znacznie gorszych Herculesów które do tego mamy poteżnie wyeksploatowane do tego stopnia że zaczynają się sypać zwłaszcza te w wersji E.
MC775
Polska w tym układzie miałaby być jedynie dawcą kapitału a nie realnym udziałowcem, z prawem do podejmowania decyzji, partycypowaniu w projektowaniu i produkcji maszyn czy z prawem do uczciwego podziału dywidendy. Powiedzmy sobie szczerze, w robieniu biznesu obie strony muszą mieć wymierną korzyść i człowiekiem, który doskonale to rozumie jest Trump. Jeśli Skarb Państwa ma do zainwestowania jakieś środki w zakup udziałów to najkorzystniej będzie szukać partnerów w USA.
xdx
W jakiej firmie masz z 2-5% coś do powiedzenia? Daj przykład. Jedynie co możesz to przy inwestycji w zamian otrzymać częściowe przeniesienie- utworzenie nowej produkcji- co w przyszłości zwraca się w podatkach dla przykładu Hiszpania ma miliardy zwrotów z inwestycji w Airbus i zakupów tam. Jakie inwestycje w USA ? I co masz z tego ? Nie masz nic oprócz odsetek
DanielZakupowy
xdx Dlatego kompletnie nie można mówić o "udziałach" bo to tylko mydlenie oczu. To jest zwykłe doinwestowania firmy (nie mylić z inwestycją).
Edmund
Oby to nie było wyłącznie ratowaniem niemieckich miejsc pracy polskimi pieniędzmi. Można tutaj jednak wiele ugrać.
mick8791
Misiu Airbus to koncern europejski, a nie wyłącznie niemiecki. Zakup akcji to zaś nie jest ŻADNA forma dofinansowania tylko transakcja kupna - sprzedaży w wyniku, której pieniądze trafiają do sprzedającego akcje a nie do firmy!
AmiKotka
A kto ma akcje Airbusa? I koło się zamyka.
DanielZakupowy
mick8791 Misiu, ten "europejski" koncern ma kłopoty ze sprzedażą swoich "europejskich" produktów z niemieckich, francuskich i hiszpańskich fabryk :) To nie jest "europejska" firma bo europa nie ma podmiotowości jako takiej i skończcie z tymi banialukami. Kapitał ma narodowość i tyle. Dziwne, że jakoś specjalnie jadą do nas żeby sprzedać nie tyle co my potrzebujemy, a to na co nie mają kupców i produkcja stanie za parę lat.
Szwejk85/87
Zakup tych akcji o twarcie kolejnej furtki zakupowej dla WP, niech się Boeing i I nni amerykanie zastanawiają, kupimy u nich, czy w Europie....
Kajko
Świetny pomysł, kupimy za kilkanaście miliardów 2-3% akcji Airbusa, co i tak nie da nam nic, Polska nie będzie miała nic do powiedzenia, ale w nagrodę Airbus pozwoli nam kupić za kolejne kilkadziesiąt miliardów złotych samoloty od Airbusa. Niech ten rząd już odjedzie! Czas zacząć wspierać Polski przemysł, a nie dawać kolejną kroplówkę dla Niemiec i Francji.
Luunapark7Marek
dobrze mówisz
Chyżwar
Zdziwiony jesteś? Naród wybrał tak zwanych "Europejczyków" to dostał co chciał. Umowy na K2PL nie umieją podpisać. Śmiglaki chcą z miejsca, gdzie nawet złotówka nie wpłynie do polskiego budżetu, a Polacy przy ich produkcji nie będą pracować, choć można zamówić tam, gdzie jest inaczej. Umowy na K2PL nie umieją podpisać. Ba. Luty się kończy a oni nie umieją sfinalizować umowy na "Borsuki" we własnym przemyśle. Ale w tym samym czasie robić dobrze Francuzom, czy Niemcom to już jak najbardziej tak, choć dzięki polityce tych państw nawet "Piorun" zamiast dostać dofinansowanie załapał się na listę rezerwową. MRTT jak najbardziej, bo nie produkujemy czegoś takiego a są potrzebne i najlepsze. Co do reszty to szkodnictwo jest.
Ita-AW-129 pilot
Zawsze ta sama historia z Francji i Niemiec! A co oni kupują od Polski? Nic? To tak jak z Włochami, które chcą sprzedawać samoloty i helikoptery, ale nic nie kupują od Polski, wydając na swoją obronę 1,4% PKB.
SAS
Caracal 2.0
RAF
Ten H145M nie jest nam do niczego potrzebny. Takie smiglowce to co najwyzej do ganiania pastuchow w Afryce, a nie do prawdziwej walki. Poza tym mamy duzo lepsze smiglowce z Mielca i Swidnika.
Adamus13
Chodzi o śmigło do szkolenia pilotów za SW4.
Remov
A czym proponujesz zastąpić Mi-2 i W-3 Sokół?
Davien3
@RAF a jakie to smigłowce w klasie H145M robi Świdnik? Bo Mielec żadnych
Observer22
Nieco większy transportowiec taki jak A400M może być potrzebny w razie konfliktu, aby mieć możliwość sprowadzać amunicję z odległego kraju np. z Kanady, w dużych ilościach.
Davien3
@Amunicja jest ciężka więc ile ci jej taki nawet C-17 zabierze? Kilka tysiecy sztuk maks Do A400 nawet 1000 pocisków 155mm ci nie wejdzie.
Edmund
Nie rozumiem, czemu miałby służyć zakup udziałów w Airbus, ochronie pracy 800 pracowników w Polsce? Natomiast rozumiem, czemu miałby służyć zakup akcji w firmach produkujących czołgi K2, Abramsy, F-35, Rosomaki, CAMM itp. - których nie ma. Przy bardzo rozproszonym akcjonariacie na giełdzie, udziały nawet w 3% wszystkich akcji mogą dawać prawo do współdecydowania i udziału w Radzie Nadzorczej. To nie znaczy, ze zostałbyś przegłosowany przez 97% pozostałych, bo drobnica głosu nie ma, a w Radzie Nadzorczej mogą zasiadać udziałowcy, którzy wyłącznie mają własne udziały od minimum np. 3%.
Boczek
Monkey, 26 luty (13:31) ### Chodzi o korzystne wkupienie się w Airbusa, w związku z pozyskaniem 84 maszyn liniowych, by zastąpić nimi Boeinga.
Davien3
@Edmund a to GDLS, HRC MBDA sprzedają jakies miliony akcji bys mógł je wykupić?? I co co da te 3% jak zwyczajnie zostaniesz przegłosowany przez innych Bo własnie ty bedziesz taką drobnicą
OptySceptyk
A330 MRTT jak najbardziej się przyda. H145 również, można zintegrować z Spike NLOS lub Brimstone. A400 to raczej tak sobie, nie uważam, że to priorytet. No i ważne jest, że bylibyśmy udziałowcem oraz przynajmniej częściowo wspierali własną produkcję.
szczebelek
5% akcji to tylko dofinansowanie interesu większych akcjonariuszy
Remov
Brimstone nie można bo jest zbyt ciężki
OptySceptyk
@Remov Brimstone 2 waży 53kg @szczebelek czy mowilbyś to samo gdyby była możliwość zakupu akcji Boeinga?
staryPolak
no dobrze, ale gdzie tu sens? Włozymy pieniądze i co? za dużo mamy? Elektrownie jądrowe, ogryzek z CPK, k2PL, Borsuki, HIMARSy, Apacze i jeśli nadal nam zostaje kasa i państwo nie wie co z nią robić to proszę o jakiś mały pałacyk dla mnie. Oczywiście wyremontowac prosze i meble kupić.
szczebelek
Sprzedaż maleńkiego pakietu akcji służy głównie do nabycia dodatkowego źródła finansowania dla firmy oprócz tego w aneksach można zmusić udziałowca do zakupów w celu utrzymania linii produkcyjnej. Nikt nie da Polsce tylu udziałów by miała głos na równi z Francją i Niemcami.
M.M
Deal przynajmniej pozornie sensowny, pytanie jakie wyglądają konkrety. W szczególności jaki pakiet akcji obejmiemy, jaki da nam to dostęp do technologi.
Zbrozło
Wątpię żeby amerykański ambasador się zgodził, my musimy ratować Boeinga
user_1072376
No i co mamy niby kupić od tego Boeinga?
Flaczki
Na a niby KC46A, F15EX, P8, E7 takie tam
Monkey
Niegłupi pomysł. Przy obecnej prezydenturze w USA może warto bardziej stawiać na Europę (UE plus UK i Norwegia). Airbus to uznany producent, światowy gigant. Warto w niego zainwestować.
Edmund
@Monkey nie możesz stawiać na zbankrutowanych i słabych (nie mówię o Airbus) bo to strategia samobójcza.
Boczek
Monkey, 26 luty (13:31) ### Tu chodzi głównie o 84 maszyny liniowe. Boeing idzie do kosza. Nie stać nas na stale uziemiane maszyny..
szczebelek
Potem się zmieni rząd w Polsce i Niemcy zablokują sprzedaż do Polski mimo posiadania akcji...
Minister
Świetny pomysł, wejdźmy też jako udziałowiec i współproducent. Z USA może być różnie, lepiej się zabezpieczyć na dwie strony.
user_1072376
+1
Jkseweryn
Brzmi pięknie, może wreszcie nasz przemysł miałby możliwość uczestniczenia w produkcji najbardziej zaawansowanego sprzętu lotniczego na warunkach partnerskich jako współudziałowiec Airbusa.
Buczacza
Swego czasu furorę zrobiła 08/15 Kirsta. Dziś podobnie 36/1100. W wydaniu najlepszej galacticos. Spektakularnie dowodzonej, wyposażonej, uzbrojonej i myślącej. W korpusie oficerskim i podoficerskim bezapelacyjnie nie do pobicia. A z szeregowymi na dziś więcej niż zaczynali w lutym 22. W tankach rekord świata. Do tego te latające wieże. W kategorii BWP i kto. Nikt się do nich nigdy nie zbliży. W artylerii klasa sama w sobie. Więcej stracili niż Niemcy, Anglicy i Francuzi mają na stanie. Fłota 30 jednostek w tym flagowiec można skreślić. Lotnictwo boi się wysunąć poza granice Ukrainy. 36/1100.
GB
Jestem jak najbardziej za zakupem A330 MRTT i H145M. Niekoniecznie przynajmniej w najbliższej dekadzie A400M.
ALBERTk
Po co unifikować flotę z śmigłowcami Leonardo. Lepiej zakupić coś innego, od nowego producenta. Polska w pigułce.
Dudley
Airbusowi zależy na utrzymaniu linii produkcyjnej A400m , więc dostawy muszą być przewidziane na najbliższe lata. Gdyby nam zależało to pewnie nawet w ciągu paru najbliższych miesięcy, bo Niemcy mogli by oddać swoje z linii produkcyjnej.
Zbrozło
A to LPR nie lata na tym sprzęcie?
Flaczki
Jestem za tym zeby Polska kupila MRTT, A400, EF2000
gregoz68
Rewelacyjny tytuł:)