Siły zbrojne
Pierwszy tankowiec dla międzynarodowej jednostki NATO

Podczas uroczystości na hiszpańskim lotnisku Getafe Airbus przekazał wielonarodowej jednostce NATO MFF (Multinational MRTT Fleet) pierwszy z ośmiu zamówionych na jej rzecz wielozadaniowych samolotów tankująco-transportowych A330 MRTT. Formalna akceptacja pierwszej maszyny stanowi historyczny moment na drodze do rozpoczęcia działalności operacyjnej przez jednostkę lotniczą sformowaną przez Holandię, Luksemburg, Norwegię, Niemcy, Belgię i Czechy.
Samolot odleci jutro do głównej bazy MFF w holenderskim Eindhoven. Flota MMF będzie także działać z drugiego lotniska – wysuniętej bazy w niemieckiej Kolonii.
Program NATO MMF znakomicie symbolizuje przyszłość współpracy obronnej. Dowodzi sukcesu koncepcji łączenia i udostępniania zasobów (pooling & sharing). Jako zaufany partner sił zbrojnych Airbus jest dumny z faktu, że projekt bazuje na samolocie A330 MRTT, zapewniającym państwom NATO istotne zdolności i interoperacyjność
Program MMF jest finansowany przez sześć państw, które zyskają wyłączne prawa do użytkowania zamówionych samolotów jako zasobu NATO. Dostarczone maszyny będą skonfigurowane do wykonywania zadań tankowania w powietrzu, transportu pasażerów i ładunków oraz ewakuacji medycznej.
Dostawa pierwszego samolotu dla MMF stanowi kluczowy punkt w realizacji umowy zarządzanej przez OCCAR. Nasza agencja jest dumna z tego, że dostarczyliśmy klientowi samolot na czas, bez żadnych problemów w odniesieniu do wydajności lub kosztów. Sukces zawdzięczamy zaufaniu państw-członków inicjatywy MMF do zdolności NSPA i OCCAR do skutecznego zarządzania programem, doskonałej współpracy z UE i chęci odniesienia sukcesu przez doświadczony personel MMF
Program MMF uruchomiła w 2012 roku Europejska Agencja Obrony (EDA). OCCAR – jako agencja wykonująca umowę w imieniu NSPA - zarządza procesem zakupu samolotów oraz pierwszymi dwoma latami ich obsługi technicznej. Po początkowej fazie wdrożenia maszyn odpowiedzialność za całkowite zarządzanie ich eksploatacją przejmie NSPA.

Samoloty A330 MRTT mogą tankować statki powietrzne wielu państw i zapewniają prawdziwą wielozadaniowość, co udowodniły podczas ostatnich misji medycznych i strategicznych zadań transportowych związanych z pandemią COVID-19.

jurgen
jak już idziemy w C-130, to logicznie kolejnym krokiem powinno być przejęcie stopniowo z USA kilku KC-130 poprzez EDA. Docelowo powiedzmy 4 (3 w gotowości, jeden w przeglądzie). I budować w ten sposób konsekwentnie flotę transportową na jednym typie. A spółki ... wiadomo, jak się zwykle wychodzi na spółkach
JPC
pomysl blyskotliwy .... jedyna niedoskonalosc to to ze KC130 jest wyposazony w system tankowania gietkim przewodem - dla ulatwienia dodam ze zarowno F-16 jak i F-35A sa przystosowane do tankowania systemem z przewodem sztywnym ...
jurgen
bzdurzysz - są takie i takie
R
To pokaz KC-130 z boomem.
red
Pierwszy do tankowania , pierwszy do spadania .....
Jarek
Bardzo celne. Jestem pod wrażeniem!
Ślązak
Tankowce są nam potrzebne jeżeli NATO pomoże nam w kłopotach najpierw przylecą samoloty powietrzne tankowce latające stanowiska dowodzenia i sprzęt do podświetlania celów - kiedyś trzeba o tym poważnie pomyśleć albo program miedzynarodowy lub własne tankowce
Ceska Meska
Dobra nasza
devlin0
dlaczego my w to nie weszlismy?
Daniel J.
Mieliśmy, lecz nijaki Antoni M. Wycofał Polskę z tego programu.
Dan
Weszliśmy, Polska byka w tym programie na początku. Niestety jak się okazało, że trzeba płacić, to jakiś geniusz z tego zrezygnował.
Miły człowiek
Bo nasza władza woli się bratać z USA, a nie z Europą, nad czym ubolewam.