Reklama

Geopolityka

Przetarg na remont silników śmigłowców MW. Warunek: wykonawca zatwierdzony przez Departament Stanu USA

Ogłoszono przetarg na remont czterech silników dla śmigłowców pokładowych Marynarki Wojennej typu KamanSH-2G – fot. M.Dura/D24
Ogłoszono przetarg na remont czterech silników dla śmigłowców pokładowych Marynarki Wojennej typu KamanSH-2G – fot. M.Dura/D24

3 Regionalna Baza Techniczna w Kutnie ogłosiła przetarg ograniczony na remont czterech silników T700-GE-401dla śmigłowców pokładowych Kaman SH-2G.

Wybrano procedurę przyspieszoną ze względu na konieczność „zabezpieczenia eksploatacji śmigłowców typu KAMAN SH-2G, stacjonujących na fregatach Marynarki Wojennej oraz ze względu na zadania operacyjne realizowane przez fregaty typu OHP”.

Zastosowanie pełnych terminów ustawowych zakreślonych dla ww. trybu stanowi realne zagrożenie dla realizacji zadania w bieżącym roku budżetowym oraz wstrzymanie eksploatacji śmigłowców typu KAMAN SH-2G stacjonujących na fregatach Marynarki Wojennej RP”.

Remont ma zostać wykonany od 12 lutego do 15 grudnia br.Założony koszt wykonania prac to 12 195 121,95 zł. Zgodnie z ogłoszeniem wykonawca powinien udzielić gwarancji na wyremontowane silniki przez 200 godzin pracy lub 24 miesiące (wzależności od tego, co upłynie wcześniej) licząc od daty odbioru wyrobu.

Utrudnieniem jest fakt, że silniki T700-GE-401 do śmigłowców SH-2G zostały zakupione od Rządu USA w ramach umowy FMS (ForeignMilitary Sales), a zgodnie z jej zapisami rząd RP „zobowiązał się do przestrzegania w stosunku do pozyskanego sprzętu wojskowego, zasad określonych w Ustawie o Kontroli Eksportu Uzbrojenia (Arms Export Control Act – AECA) oraz Ustawie o Pomocy Zagranicznej z 1961r. (Section 500 ForeignMilitaryAct of 1961 – FAA). Zgodnie z ww. ustawami, na przekazanie sprzętu wojskowego zakupionego poprze FMS poza struktury rządu RP (MON, Skarb Państwa), konieczna jest zgoda Departamentu Stanu USA – realizowana wg procedury TPT (ang. Third Party Transfer)”.

Z uwagi na powyższe warunkiem podpisania umowy na wykonanie remontujest pozytywna weryfikacja Wykonawcy, przeprowadzona w ramach procedury TPT, wymaganej dla wyrobu pozyskiwanego od Rządu USA poprzez ForeignMilitary Sales (FMS)”.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Senior

    To że SH-2G zostały pozyskane w ramach FMS to nie największy problem. Kaman na swojej stronie informuje, że śmigłowce SH-2G eksploatują tylko Egipt, Nowa Zelandia i Polska. Tych maszyn jest nie więcej niż 30 w eksploatacji. Dla schyłkowego produktu i niewielkiej liczby egzemplarzy zakładam, że utrzymanie tych śmigłowców będzie bardzo, bardzo kosztowne o ile w ogóle możliwe. Ale cóż, takie są uroki eksploatacji sprzętu, który schodzi z wyposażenia sojuszników a tak chętnie przyjmowanego na wyposażenie SZRP za darmo albo za przysłowiową złotówkę.

    1. Victor

      Wszystko to prawda co piszesz. Ale z drugiej strony zawsze można otrzymany za darmo sprzęt skasować i kupić sobie nowy, prawda?

  2. alibaba

    A co będzie jak jankesi nie zgodzą się na remont w Polsce albo kwota 12mln zł nie będzie im odpowiadała i powiedzą 12 mln$. Tak właśnie wygląda współpraca partnerska z USA.

  3. dobry dowcip!

    Zgoda rządu USA na remont złomu?!