Geopolityka
Leonardo wesprze flotę brytyjskich śmigłowców
Ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii podpisało porozumienie o strategicznym partnerstwie z włoskim koncernem Leonardo. Jego celem jest współpraca przy wsparciu floty śmigłowcowej złożonej z AW101 (Merlin), AW159 (Wildcat) oraz używanych przez Brytyjczyków amerykańskich Apache.
Podpisane 23 czerwca br. porozumienie o strategicznym partnerstwie pomiędzy resortem obrony Wielkiej Brytanii a koncernem Leonardo nie jest umową i nie posiada ustalonej wartości finansowej. Wyznacza wspólne zobowiązania w celu wsparcia technicznego śmigłowców produkcji włoskiej AW101 i AW159 do końca 2030 roku, a także amerykańskich śmigłowców bojowych Apache przez najbliższe osiem lat. Jak informuje ministerstwo obrony, przez najbliższą dekadę na modernizację i wsparcie śmigłowców we współpracy z Leonardo ma zostać wydanych 3 mln funtów.
Tegoroczne porozumienie pomiędzy Londynem a Leonardo nie jest pierwszym takim dokumentem podpisanym przez oba podmioty. Umowa o współpracy została podpisana również w 2006 roku i obejmowała wsparcie prowadzenia operacji śmigłowcowych przez siły zbrojne Zjednoczonego Królestwa na całym świecie, w tym w Iraku oraz Afganistanie. Od dekady Leonardo (wcześniej AgustaWestland) utrzymuje ponad jedną trzecią floty śmigłowcowej.
Wojsko brytyjskie posiada obecnie na swoim stanie 72 śmigłowców AW101 Merlin, w tym 44 w wersji ZOP należące do Royal Navy. Natomiast Royal Air Force ma na swoim stanie 28 śmigłowców w wersji transportowej Merlin HC3, które zostały użyte operacyjnie na Bałkanach w 2003 roku, po czym w Iraku i Afganistanie. Natomiast w 2012 roku Wielka Brytania zamówiła łącznie 62 egzemplarze AW159 Lynx Wildcat w dwóch odmianach - pokładowej (28 sztuk) oraz lądowej (34), mające zastąpić śmigłowce Lynx.
Ponadto Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii zdecydowało się na zakup nowej floty amerykańskich śmigłowców Apache. Zgodnie z oficjalnymi informacjami, rząd dostanie 50 najnowszej generacji śmigłowców AH-64E, które kosztować będą ok. 2,3 mld dolarów. Pierwsze maszyny mają rozpocząć służbę w 2022 roku, zostaną pozyskane "z półki" w ramach Foreign Military Sales. Omawiany kontrakt obejmuje wsparcie i utrzymanie istniejącej floty maszyn Apache, aczkolwiek Leonardo-Finmeccanica będzie również uczestniczyć we wsparciu eksploatacji Guardianów.
Czytaj więcej: Apache Guardian dla Brytyjczyków. Kontrakt na śmigłowce "z półki"
citizen
Widać jak Włosi traktują ich i nas. Nam proponują prototyp a im AW101. Gdyby zaproponowali Polsce AW101 lub Głuszca NG to by wygrali a tak mogą tylko narzekać, bo pod kupi bieda hawki. Wyszli jak Świdnik na Karakalach...
Davien
Merlin był za cieżki a Sokół nawet w wersji Long za mały wiec nie zmyślaj
monolit
Czyli podpisali porozumienie z koncerem w skład którego wchodzi brytyjsko-włoska AgustaWestland, wiec w zasadzie podpisali porozumienie z własnym przemysłem.
say69mat
A z kim to Brytyjczycy mieli rzeczony kontrakt podpisać, jak nie z producentem śmigłowca???
Marek
I słusznie, bo tak właśnie czyni człowiek rozsądny.