Reklama

Polityka obronna

Desowietyzacja floty śmigłowców w tej dekadzie

Modernizacja śmigłowców
Panel modernizacja śmigłowców
Autor. Defence24

Rozpoczyna się modernizacja floty śmigłowców Sił Zbrojnych RP. Kiedy i w jaki sposób nastąpi jej pełna desowietyzacja? O tym mówiono drugiego dnia konferencji Defence24 Days na panelu zatytułowanym „Skok generacyjny. Śmigłowce w Siłach Zbrojnych RP”.

Reklama

W panelu wzięli udział płk Radosław Łastowiecki, zastępca szefa Szefostwa Techniki Lotniczej, Agencji Uzbrojenia a także przedstawiciele przemysłu: Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik, Adam Hodges, Capture Team Lead for Vertical Lift International Sales, Boeing Defense oraz Steve Doubleday, chief of staff Airbus Helicopters w Wielkiej Brytanii. Panel prowadził dr. Robert Czulda.

Reklama

Płk Radosław Łastowiecki przyznał, że obecnie trwa rozpoczęli kilka lat temu proces wycofania z SZ RP wszystkich śmigłowców pamiętających czasy Układu Warszawskiego. „Celem jest wymiana sprzętu poradzieckiego. Rozpoczął się ten proces kilka lat temu. Liczby początkowo były nie za duże, ale staramy się żeby nowy sprzęt był odpowiedni.

Cel jest ambitny i próbujemy zrobić tak, żeby doprowadzić flotę co najmniej do zadowalającego stanu” – zadeklarował pułkownik dodał, że istnieje szansa, że do końca tej dekady z eksploatacji zostanie wycofany ostatni śmigłowiec produkcji rosyjskiej bądź radzieckiej.

Reklama
śmigłowce W-3A Sokół
śmigłowce W-3A Sokół
Autor. Jakub Borowski, Defence24.pl

Pułkownik Łastowiecki przyznał, że trwa procedura mająca na celu wybór nowego śmigłowca szkolnego i szerzej systemu szkolenia dla pilotów śmigłowcowych.

„W połowie stycznia ogłosiliśmy wstępne konsultacje rynkowe na 24 śmigłowce szkolne. Zbieraliśmy informacje do tych konsultacji do polowy marca. Zgłosiły się różne podmioty, również zagraniczne. Potem przesunęliśmy termin. Zagadnienie nie dotyczy samych śmigłowców tylko całego systemu, samych szkoleń i infrastruktury, które muszą im towarzyszyć. Zgłoszenia są obszerne, powadzimy analizy porównawcze tych zgłoszeń. Tak, żeby przedstawić możliwości realizacji zadania”. – powiedział. Jak dodał uczestników w konsultacjach jest 10.

Czytaj też

Prezes Libucha przyznał, że jednym z tych 10 oferentów jest PZL-Świdnik. Przypomniał też, że obecnie około 130 śmigłowców SZ RP wyprodukowanych w Świdniku utrzymywanych w 11 bazach wojskowych. Kolejnych 28 maszyn (AW149 – red.) jest też zamówionych.

„Mamy około 400 polskich poddostawców. Jesteśmy w każdym z polskich programów śmigłowcowych, śmigłowca wielozadaniowego, transportowego. Mamy ofertę wspólnie z Leonardo na śmigłowiec bojowy (AW249 – red.). Jesteśmy gotowi” – deklarował.

Podkreślił też, że Świdnik jest gotowy także na dostarczenie systemu szkoleniowego:

„Jesteśmy 40 minut drogi od Dęblina. System szkoleniowy jest może nie jest najważniejszy, ale jest najpilniejszy. Zabezpieczamy teraz flotę szkoleniową. Nowy system szkoleniowy to nie tylko śmigłowce ale także trenażery i symulatory. Oferowany przez nas śmigłowiec AW109  to maszyna całkowicie produkowana w Świdniku i jest tam blisko 30 kooperantów z Polski. Chcemy zabezpieczać tą potrzebę w 100 proc.” – powiedział.

Czytaj też

Reprezentujący Airbus Helicopters UK Steve Doubleday ocenił, że „kluczowy jest system szkoleniowy oparty o trenażery i symulatory i symulatory. Kluczem jest polski rząd wobec tego co się dzieje w okolicy, a także inwestycje w śmigłowce bojowe i wielozadaniowe. Mamy bardzo kompetentne rozwiązanie szkolne, system, który umożliwia efektywne przesiadanie się do maszyn nowych typów.

Polski śmigłowiec wielozadaniowy AW149.
Polski śmigłowiec wielozadaniowy AW149.
Autor. 25 BKPow./X

Nasze rozwiązanie nie zmniejsza liczby maszyn bojowych. Łańcuch dostaw jest bezpieczny oparty na popularnej platformie latającej z dużą dostępnością operacyjną. Idąc tą drogą można szybko mieć efekty i pilotów bojowych. Mamy trzy główne obszary – transfer kompetencji, przygotowanie inżynierów i załóg, oraz nowe inteligentne wsparcie logistyczne. Jesteśmy obecni w Polce – mamy 120 osób zatrudnionych w biurze projektowym - i chcemy tutaj budować relacje z programami uniwersyteckimi. Rozwijać naszą obecność w Polsce. Do naszego śmigłowca H145 możemy włączyć polskie wyposażenie i wygenerować lokalny ekosystem wsparcia technicznego. Robiliśmy to w innych krajach” – przekonywał.

Adam Hodges wskazał na doświadczenia Boeinga jeśli chodzi o integrowanie śmigłowców Apache do sił zbrojnych w Europie – w Grecji., wielkiej Brytanii i Niderlandach. Wskazał też na popularne na Starym Kontynencie ciężkie śmigłowce Chinook.

Śmigłowiec Apache Guardian podczas testów z ppk Spike NLOS
Śmigłowiec Apache Guardian podczas testów z ppk Spike NLOS
Autor. US Army/USAF

„Silną stroną oferty na Apache jest możliwość wzięcia podobnych śmigłowców w leasing od Armii Stanów Zjednoczonych. Polacy już teraz szkolą się na AH-64” – powiedział. Wskazał, że Boeing jest otwarty na współpracę z lokalnym przemysłem i zainwestował w podobne partnerstwa na świecie 50 mld USD.

Czytaj też

Płk Łastowiecki powiedział, że negocjacje ws. Zakupu Apache są na „końcowym etapie” i „toczą się negocjacje”. Umowa ma zostać podpisana jeżeli zostaną spełnione polskie wymogi związane z transferem technologii.

Reklama

Komentarze (7)

  1. Monkey

    Transfer technologii związany z AH-64? Aż jestem ciekaw co znowu „wynegocjujemy”… Akurat pozycję do rozmów mamy bardzo silną, bo 96 sztuk nikt od ręki nie zamawia.

    1. Essex

      Bedxiemy robic super noeoczesne i zsbojcze opony

    2. Monkey

      @Essex: Mhm, skoro tak wynegocjowałeś🙄

    3. Essex

      Proszę bardzo...daj przykład geniuszu negocjacyjnego

  2. WSK74PL

    Gdyby były pieniądze, można by było kupować i negocjować. My niestety jesteśmy jedynie strefą buforową, w którą kraje pochodzenie potencjalnych dostawców mogą nieco zainwestować dla podniesienia własnego bezpieczeństwa. Skala zakupów w ostatnich 8 latach to nie przypadek.

    1. Bob22

      Szanowny WSK74PL , W Polsce każdego roku wydobywa się 38 ton złota, 1200t srebra, 456000t miedzi , nie wspominając o droższych od złota pierwiastkach. PKB 2,5 4 biliona złotych. Wszyscy w Europie o tym wiedzą prócz Polaków. Nieznajomość zasobów polski nie upoważnia do twierdzeń i retoryki bo i tak faktów to nie zmieni.

    2. Granat

      Bob22 - Produkcja złota w Polsce to średnio 527kg rocznie. Ze srebrem to się zgodzę ale produkcja miedzi spadła do 392kt w roku 2023. Poza tym to Polska ma deficyt chociaż PKB jest spory. Korupcja na wysokich szczeblach kwitnie i nie jest wesoło. Demokracja jest systematycznie niszczona i zanika bez protestów obywateli. Cała walka Solidarności idzie na marne.

    3. WSK74PL

      Szanowny Bob22, nawet gdyby wszystkie podane liczby były prawdziwe, to fakty są takie, że zakupy w Korei wymagają kredytów rządowych. Zakupy śmigłowcowe w ostatnich 8 latach, też nie wskazują na duże możliwości budżetu....

  3. oko

    Zakup AH to bardzo dobry pomysł i przede wszystkim możemy je kupić już teraz oczywiście po dostarczeniu do Polski wszystkich sztuk . Jak wynika z artykułu nasze zakłady mają duże umiejętności i z czasem po nauce będą większe. Jeżeli mamy aż taka ilość dobrych konstruktorów , to poza zakupem tych AH powinniśmy zacząć projektować i konstruować nowy śmigłowiec coś na wzór AH ale z lepszym uzbrojeniem rakietami dalszego zasięgu czy czy możliwością niszczenia dronów np. laserowego lub mini rakiet do niszczenia dronów. Taki projekt będzie trwał pewnie długo znając nasze umiejętności i logiki, ale może za 10 do 20 lat się uda i będziemy produkowali własne śmigłowce.

  4. Prezes Polski

    Drobna uwaga, w Świdniku nie są produkowane żadne śmigłowce, ani aw109, ani żadne inne.

    1. Essex

      Nie mozliwe ...przeciez to PZL....nasze, polskie, cos na pewno robia!!!

    2. ALBERTk

      AW149, linia produkcyjna startuje w Świdniku w tym roku. AW109 są produkowane już od dawna.

    3. Prezes Polski

      ALBERTk nie, nie są. WSK w Leonardo jest zakładem produkcji struktur lotniczych. Czytaj robią elementy płatowców. Dla aw109 powstają kadłuby, które potem jadą do Włoch, gdzie powstają całe śmigłowce. Słowo produkcja w dzisiejszym świecie oznacza montaż końcowy i oblot, bo części i tak przychodzą z różnych krajów. Włosi umieścili w WSK najbardziej pracochłonną część produkcji, bo potrzeba dużego wkładu ludzkiego, a to jest drogie. Jak będzie z tzw. produkcją aw149 zobaczymy.

  5. KrzysiekS

    Jedno jest pewne jeżeli chodzi o śmigłowce to już mamy ból głowy. Na dodatek każdy z producentów będzie naciskał bo mają w tym interes.

  6. MacReady

    Oby tylko nie wyglądało to tak, jak do tej pory, że dla specjalsów kupujemy Biedahawki.

  7. ALBERTk

    A ile nam już tych sowieckich zostało jak większość została oddana Ukrainie a reszta zaraz zostanie przekazana. Panowie, mniej planów i gadania, więcej realnych działań i zakupów bo jak wcześniej mieliśmy dużo śmigieł ale przestarzałych tak teraz nawet tych przestarzałych już nie ma bo wszystko zostało oddane na wschód.

Reklama